Începe foșgăiala fișelor fiscale
• angajatorii care nu-și respectă obligațiile privind fișele fiscale vor fi amendați cu pînă la 100 de milioane de lei
Finanțiștii avertizează agenții economici că mai au la dispoziție doar cîteva zile pentru predarea către salariați și Fisc a fișelor fiscale referitoare la veniturile salariale obținute anul trecut. Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău, arată că „venitul din salarii cuprinde toate veniturile în bani și/sau în natură, inclusiv indemnizațiile pentru incapacitate de muncă, maternitate și pentru concediul de îngrijire a copilului în vîrstă de pînă la 2 ani, obținute de o persoană fizică, în cursul unui an fiscal, pe baza unui contract individual de muncă”. Conform unui comunicat al DGFP, angajatorii au mai multe obligații, a căror nerespectare poate să atragă amenzi de zeci de milioane de lei și chiar de 100 de milioane de lei. Astfel, agenții economici trebuie să completeze, pentru fiecare angajat, fișele fiscale, conform modelului și instrucțiunilor aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr.2260/2001, cu datele personale ale contribuabililor, mențiunile referitoare la deducerile personale, veniturile din salarii achitate angajaților, precum și impozitul reținut și virat în cursul anului. De asemenea, angajatorul trebuie să calculeze impozitul anual pe veniturile din salarii, pe baza veniturilor nete lunare din statele de salarii. Maricel Radu precizează că această obligație este valabilă numai în cazul angajaților care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
– realizează venituri din salarii, la funcția de bază, în baza unui contract de muncă, cu carte de muncă, la un singur angajator, pe toată perioada anului fiscal (1 ianuarie- 31 decembrie);
– nu mai realizează, în aceeași perioadă a anului fiscal, alte venituri care se globalizează (venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activități independente, venituri din cedarea folosinței bunurilor);
– nu solicită să beneficieze de reducerea impozitului pe venit cu 20 la sută din valoarea materialelor de construcție utilizate în cursul anului 2003 pentru o nouă locuință.
„Pentru calculul impozitului anual pe veniturile din salariile aferente anului 2003 și regularizarea diferențelor dintre acesta și impozitul lunar anticipat reținut în cursul anului, angajatorii vor avea în vedere precizările aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.192/2004 (M.O. 82/2004)”, precizează Maricel Radu. Ordinul amintit stabilește baremul anual de impunere:
Venitul anual impozabil (lei) Impozitul anual (lei)
– pînă la 27.000.000 18%
– 27.000.001- 67.000.000 4.860.000 ^ 23% pentru ceea ce depășește suma de 27.000.000
– 67.000.001-106.900.000 14.060.000 ^ 28% pentru ceea ce depășește suma de 67.000.000
– 106.900.001-149.400.000 25.232 ^ 34% pentru ceea ce depășește suma de 106.900.000
– peste 149.400.001 39.682.000 ^ 40% pentru ceea ce depășeste suma de 149.400.000
Notă: deducerea personală de bază de 1.900.000 lei pe lună, iar cheltuiala profesională se corectează în funcție de valoarea deducerii personale de bază.
Angajații trebuie să primească un duplicat al fișei fiscale
Maricel Radu spune că angajatorul mai este obligat să transmită organului fiscal de teritoriu sau unde acesta este luat în evidență fiscală, precum și angajatului, sub semnătură, cîte o copie a fișei fiscale, pînă la 29 februarie 2004. „Fișele fiscale vor fi transmise pe cale electronică prin programul pus la dispoziție gratuit de administrațiile finanțelor publice, care oferă următoarele facilități: realizarea preluării, calculului și tipăririi fișelor fiscale; crearea fișierelor de fișe fiscale în format electronic; validarea datelor introduse, după verificarea prealabilă a acestora și a corelațiilor cerute de formular; verificarea corectitudinii codului numeric personal înscris în fișa fiscală”, informează purtătorul de cuvînt. Fișele fiscale în format electronic trebuie transmise pe dischete. Dischetele trebuie însoțite de un borderou privind conținutul acestora și de fișele fiscale listate pe hîrtie, pentru funcția de bază (FF1), pentru angajații cărora nu li s-au efectuat operațiunile de regularizare, precum și de fișele fiscale 2 (FF2). De asemenea, angajatorii vor lista pe hîrtie fișele fiscale ce vor fi înmînate angajaților.
Firmele mai sînt obligate să efectueze regularizarea, în termen de 90 de zile, începînd cu 29 februarie 2004, a diferențelor de plătit sau de restituit, după caz, dintre impozitul anual și impozitul lunar anticipat reținut în cursul anului 2003. „Diferențele de impozit rezultate din operațiunile de regularizare modifică obligația de plată pentru bugetul de stat a impozitului pe venitul din salarii al angajatorului, pentru luna în care are loc regularizarea, rezultînd impozitul de virat pentru luna respectivă”, spune Radu. Tot el avertizează că, dacă nu-și respectă obligațiile legate de fișele fiscale, angajatori vor fi amendați cu 5 pînă la 100 de milioane de lei.
Anul trecut au fost depuse peste 200.000 de fișe fiscale
Anul trecut, în aceeași perioadă, peste 7.000 de angajatori au depus mai bine de 200.000 de fișe fiscale, dintre care aproape 190.000 pentru angajați cu contracte de muncă pe termen nedeterminat, iar restul pentru salariați pe bază de convenții civile. Numărul de angajatori care au depus fișe pentru salariați a fost mult mai mare decît anul anterior, cînd în evidențele DGFP au apărut numai 6.182. De asemenea, în 2002, au fost depuse doar 165.320 de fișe fiscale. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns