Miroase a negustorie!
La știrile difuzate acum cîteva seri de un post național de televiziune am fost miluiți cu o informație de-a dreptul stupefiantă. Era vorba de Senatul României care n-a făcut nici o ispravă pentru țară acum la început de nouă sesiune. Nici de vreo lege prin care să sporească economia, să crească productivitatea, să scadă șomajul, să se amelioreze jalnicul nivel de trai al sărmanului nostru popor; să se sporească autoritatea legilor și mai cu seamă respectarea ordinii și potolirea poftei de hoție a tîlharilor de toate spețele. Nu, nici vorbă! Senatul nostru (de fapt, al lor, al celor ce întocmesc liste de partid și fac încasări de partid, și nu numai… ) s-a învrednicit să mai scoată din visterie vreo 200.000.000 $ pentru înlocuirea mașinilor Volskwagen (vechi de cinci ani, cu circa 150.000 km la bord!) cu altele noi, din seria Daewoo, modelul Legantza. De unde se vede că este o pîine de mîncat în comerțul autohton de automobile. Partea nostimă nu-i înlocuirea propriu-zisă, mașina e mașină, fier, cauciuc, plastic, tablă, nu-i om să reziste chiar și pînă la pensie, uneori, și este firesc să fie grijă pentru primenirea parcului auto pentru o instituție așa de importantă pentru națiune. Ciudată mi s-a părut motivația acestui schimb și mai cu seamă argumentele imbatabile, ce spun, infailibile. Și anume: mașinile Volkswagen au o vechime de cinci ani și au parcurs 150.000 km, iar cheltuielile de întreținere sînt costisitoare; un senator a rămas în pană pe șosea și a trebuit să abandoneze mașina. (Vai ce păcat! să abandonezi o astfel de limuzină și să ajungi la Senat sau la domiciliu cu „ia-mă, nene”); un alt senator s-a plîns că i s-au rupt roțile pe drum. Iarăși abandon etc., etc. Ce găselniță! Unui Volkswagen să i se rupă roțile pe drum! Să-mi fie iertată îndoiala, poate a fost vorba de un capac solid care s-a încăpățînat să stea în fața senatorului aburit. Iată că am scăpat-o! Senatorii au șoferi, de obicei profesioniști. E greu de crezut că unui profesionist de Volkswagen, și mai ales de senator, să i se rupă roțile pe drum. Profesioniștii întrețin mașinile din dotare. La cinci ani o astfel de sculă arată ca scoasă din cutie. Ce mai, o bijuterie. Un altul a declarat că din luna aprilie (nu se știe anul) n-a mai scos mașina din garaj și prin urmare este nevoie s-o schimbe cu o Legantza, care costă 18.000 $. Nu știm dacă după înlocuirea preconizată mașina senatorului econom va rămîne tot în garaj și, dacă da, al cui va fi acest garaj! Nici Legantza nu va putea rămîne în afara unui garaj.
Schimbările anunțate ridică o serie de întrebări: de cînd un Volkswagen, model 1997-1998 este așa de șubred? (Auzi, dom’le, la cinci ani iese din garanție!) și ce-i cu asta? La cinci ani de funcționare, timp în care parcurge 150.000 km, abia se așează motorul pe o funcționare optimă. Dacia iese din garanție la 1-2 ani. Cîți români își aruncă Daciile la ieșirea din garanție? Cu ani în urmă l-am cunoscut la Tescani pe celebrul artist plastic H. Bernea, care avea un Volkswagen popular, tip „broscuță”, cum i se spunea în particular, cu care străbătuse Europa în lung și-n lat, la fel și țara, avea la bord peste 200.000 de km. Prima condiție pusă de constructor în cartea tehnică a mașinii, spunea marele artist și om Bernea, este cum să nu deschizi capota mașinii pînă la 300.000 de km! (fără comentarii!) Mai sînt și alte întrebări pe care orice om de bun simț și le pune la aflarea unei astfel de știri. Ce se va face cu mașinile Volkswagen care au parcurs, în matusalemica vîrstă de 5 ani, astronomica cifră de 150.000 de km? Vor fi trimise în talcioc fără creștineasca teamă că viața celor ce le vor cumpăra va fi pusă în primejdie? Nu cumva mașinile cărora le cad roțile pe șosele vor fi cumpărate chiar de cei care le contestă calitatea, ca senatori sau apropiați ai acestora? În acest caz, chestiunea se mută pe plan moral și juridic. Aici miroase a negustorie. Pierde statul, adică contribuabilul, cîștigă cei ce livrează noile mașini și senatorii învinși de data aceasta ca persoane fizice care-și trec, în cont, pe lîngă alte grase beneficii, cîte o limuzină de lux, dintre cele mai fiabile din Europa, Volkswagen!
P.S. O știre mai recentă ne face cunoscut că dl. Viorel Hrebenciuc a anunțat că Daciile SuperNova de la Camera Deputaților nu vor fi schimbate. Așa mai merge! Vom reveni. (Valeriu Traian)
Lasă un răspuns