Pe la începutul anilor ’90, cînd au apărut primele magazine second hand, pe mulți i-au iritat, pe alții i-au revoltat, iar pe subsemnatul – indolent și ignorant în materie – l-au lăsat, oarecum, indiferent. Mi-am zis că așa-i în capitalism, nimic nu se pierde, totul se consumă… Prieteni de-ai mei – din rîndul iritaților și revoltaților – au strigat că asta-i bătaie de joc, purtăm toate vechiturile Occidentului, nu-i destul că ne-au amețit cu tot felul de gumițe de mestecat, margarine cu nume străine și Biblii tipărite prin Anglia sau Franța…? Ușor, ușor, ne-am obișnuit, însă, cu acest nou tip de magazin. Mai cu seamă că mulți dintre noi au început să meargă și prin cele țări ale Occidentului și au văzut cu ochii lor că dracul nu-i atît de negru… Ba, pentru foarte multă lume, dracul s-a arătat a fi blond. Așa am intrat și eu în niște mari și moderne magazine din Toronto – Canada, de unde mi-am cumpărat blugi „originali”, geci și alte „piese”, nu numai de îmbrăcăminte, foarte bune, trainice, de efect… Ba mai mult – nu-i o poantă pescărească! -, într-un astfel de magazin, fiica mea, vrînd să-și cumpere o geantă de damă, cum se zice, a tras fermoarul unui buzunar interior și, băgînd mîna, distrată, a găsit un… lanț de aur! Asta nu înseamnă că și la noi se poate întîmpla așa ceva… Dar mai știi?
Cert e că magazinele „Second hand” au devenit, cu vremea, ceva obișnuit și foarte căutate. Întrebînd un șef de magazin cam ce lume intră și cumpără, am aflat că nu numai „sărăntocii” sînt clienți, ci și oameni din lumea bună. Un magazin în care intru, aproape săptămînal, e cel din piața centrală, vizavi de cunoscuta Farmacie „Nipan”. În spațiul acesta – larg, bine proporționat, luminos – au existat, înaintea actualului second hand, tot felul de unități comerciale, inclusiv de electrice, dar n-au rezistat. Se pare că patronul, sau patronii actualului magazin au avut fler. Aprovizionat, de regulă, lunar – asta, din cîte mi-am putut eu da seama -, cu multă îmbrăcăminte – de la cea intimă, la paltoane și pantaloni, dar și cu alte „produse” – curele, de exemplu -, magazinul e, aproape permanent, plin de clienți. Mi-am cumpărat și eu de aici cîte ceva, și nu regret. Am observat multă lume de la țară, dar și mulți orășeni intrînd acolo. (Eugen VERMAN)
Lasă un răspuns