Din casele romanilor, sarbatorile stralucitoare ale iernii nu se lasa induplecate sa plece curind Craciunului sfint, sarbatorit in felul cel mai plin de ospete cu bucate traditionale si vin inveselitor, cu cel mai impodobitor decor, in ambianta colindelor, urmindu-i, una dupa alta, sarbatorile: Anul Nou, Sfintul Vasilie cel Mare, apoi Boboteaza. Ziua de 1 ianuarie se mai numeste, in traditia populara, “Craciunul Mic”. Aceasta sarbatoare, in primul rind laica, e un prilej de inveselire, evidentiind moartea ciclica anuala, odata cu renasterea timpului, la cumpana dintre ani. Cuprinde un sir de ritualuri, unele dintre ele, orgiastice (nici o alta sarbatoare nu este mai abundenta in bucate, bautura, muzica, dans). “Perinita” este cel mai emblematic joc de la sfirsitul petrecerii, la servitul ciorbei de potroace. Sarutarile specifice “Perinitei”, insa, mai fac parte si din jocuri ritualice, la priveghiurile inmormintarilor, ca pedepse atribuite perdantilor acestor jocuri practicate la astfel de ocazii, in diferite regiuni din tara. Si atunci, ce altceva, daca nu faptul ca viata are in ea moartea, si invers (amindoua coexistind in univers), se sarbatoreste la miezul noptii de Revelion? Stingerea luminilor, intocmai aceasta reprezinta: moartea timpului (anul care trece), iar reaprinderea lor simbolizeaza renasterea divinitatii si luminii, (anul care vine).
Stingerea si reaprinderea luminii, in noaptea de Anul Nou, saruturile la priveghi, dar si la jocul “Perinitei”, arata ca viata si moartea nu sint dizarmonii eterne. Dupa Anul Nou, se praznuieste Sf. Vasilie cel Mare, un important ierarh ortodox care, printre alte scrieri teologice a intocmit modul scripturistic dupa care se oficiaza Sfanta Liturghie, in Biserica Ortodoxa; ospatul si muzica, in continuitate compun o stare de buna dispozitie, care se mentine pina la 6 ianuarie, cind se serbeaza Botezul Domnului Iisus Hristos (Boboteaza).
Este vorba, de fapt, despre o succesiune de sarbatori ce, in esenta, epuizeaza o parte din multitudinea de componente finite, care sint tangibile cu eternitatea! (Aurel V ZGHERAN)
Lasă un răspuns