• cazul preotului Vasile Șova, numit în postul de preot II, la parohia
„Adormirea Maicii Domnului” din Bacău, în urma unui concurs din luna februarie 2002, și al preotului paroh Sorinel Turcu, care nu a vrut să accepte preot II la biserică, revine în actualitate • suspendat și repus în drepturi, preotul Sorinel Turcu a fost trimis 1 noiembrie la mănăstirea Runc
Cazul preotului Vasile Șova, numit în postul de preot II, la parohia „Adormirea Maicii Domnului” din Bacău, în urma unui concurs din luna februarie 2002, și al preotului paroh Sorinel Turcu, care nu a vrut să accepte preot II la biserică, revine în actualitate. Scandalul a izbucnit la începutul anului, cînd enoriașii, montați de parohul Turcu, nu au vrut să-l primească în biserică pe Vasile Șova. Membrii consiliului parohial s-au arătat la acel moment gata să ia cu bîta la bătaie cu oricine, dar aceeași oameni s-au întors, brusc, la 180 de grade. Epitropul și membrii consiliului și ai comitetului parohial au revenit la atitudini mai înțelepte față de autoritatea episcopală, singura îndreptățită să judece și să aprecieze cazurile de nesupunere ale preoților. „Îndrumați fiind de preotul nostru paroh Turcu Sorinel, nu ne-am supus canoanelor Sfintei Biserici, ignorîndu-le și blamîndu-le”, spun aceștia într-un recent memoriu înaintat Prea Sfințitului Episcop Eftimie. După ce descriu situațiile apărute și-și cer iertare, oamenii cer „să luați atitudine față de preotul Turcu și să-l deferiți justiției bisericești pentru toate faptele comise”.
Chestiunea parohului de la „Nașterea Maicii Domnului” a fost descrisă amănunțit și în procesul verbal încheiat în data de 10 octombrie de preotul vicar Raul Rojniță, preotul inspector eparhial Viorel Mitru, protopopul Vasile Radu, preotul Vasile Șova și un grup de martori. Scris de mînă, procesul se deschide cu declarația preotului Sorinel Turcu, care neagă acuzațiile ce i se aduc referitoare la neprimirea preotului Șova în biserică. El susține că preotul Șova era în „sf. biserică și nu a discutat cu mine și cu consiliul parohial”. Cît privește venirea P.S. Arhiereu Ioachim Băcăuanul, care urma să detensioneze spiritele, dar nu a fost primit în biserică, preotul Turcu a susținut că „nu eram în localitate, ci la mănăstirea Ciolpani”. Numai că declarațiile epitorului Ioan Cerbu și ale altor enoriași susțin altceva. „În ziua cînd s-a prezentat P.S. Ioachim însoțit de ceilalți, porțile bisericii au fost închise din dispoziția preotului Turcu, cu lacăte și lanțuri, învățîndu-ne să nu dăm drumul sub nici o formă în curtea bisericii. Toate protestele și actele săvîrșite de mine, le-am făcut sub influența preotului Turcu Sorin”, declară în scris, sub jurămînt, Ioan Cerbu. Ioan Postolache, un alt enoriaș, afirmă că și-a dat demisia din demnitatea de consilier parohial „pentru că nu a mai putut suporta nedreptățile și minciunile preotului Turcu”. Catinca Ungureanu, membră în Comitetul parohial, susține și ea că „a fost manipulată de preotul Turcu”.
Pe lîngă dihonia stîrnită într-o parohie din oraș, cel mai afectat de situație a rămas preotul Vasile Șova, pe care, la aceea dată, nu de puține ori l-am putut întîlni la porțile bisericii aștepînd ore în șir. „Adevăratul calvar sau cea mai neagră perioadă din activitatea mea de preot de 22 de ani a început cînd am fost ținut la poarta bisericii Nașterea Maicii Domnului, unde am îndurat pe lîngă frigul de afară, răutate și ură, defăimare și umilință. Am fost scuipat și înjurat, îmbrîncit și batjocurit”, ne-a povestit preotul Șova. Întrebat cum comentează întoarcerea oamenilor, preotul de la Rusciutea spune că „conștiința a lucrat asupra lor și au mărturisit în cele din urmă adevărul”.
De la secretariatul Episcopiei Romanului, unde am cerut explicații asupra acestei situații rămasă neclară și după opt luni, ni s-a comunicat că „preotul Sorinel Turcu a fost canonisit la mănăstirea Runc pînă în data de 1 noiembrie, după care cazul va fi reanalizat de către Prea Sfințitul Eftimie. Pînă la clarificarea situației, preotul Șova rămîne să slujească la parohia Rusciutea, deși a fost numit preot II la Biserica „Adormirea Maicii Domnului”. (Constantin GHERASIM)
Lasă un răspuns