• un bărbat a fost împroșcat în ochi cu spray paralizant de un agent de pază de la Magazinul Flanco • motivul a fost că respectivul client i-a luat apărarea unei bătrîne aflate în magazin, la care agentul de pază începuse să țipe • polițiștii, deși au fost anunțați, au arătat un dezinteres total
Eugeniu Balaban din Piatra Neamț a fost „tratat” cu spray lacrimogen, într-unul dintre magazinele firmei Flanco. Incidentul s-a petrecut la Bacău, la sfîrșitul săptămînii trecute, mai precis, vineri la amiază. „Ne-am oprit la magazinul Flanco. Era aglomerație mare, dar am vrut să vedem ceva. Un individ aflat la intrare, pus să păzească ordinea, nu ne-a permis inițial să intrăm, pe motiv că este prea multă lume și trebuie să așteptăm”, povestește Radu Balaban, fiul celui agresat, care a fost și el martor la incident. Cei doi au așteptat să iasă cîteva persoane, apoi au reușit să pătrundă în magazin. Cînd să iasă, au observat cum agentul de pază avea o confruntare verbală cu o femeie în vîrstă. „Țipa la o femeie, să tacă și să iasă afară din magazin. Mi s-a părut nefiresc ce se întîmplă, mai ales că femeia era în vîrstă și i-am luat apărarea. A început să urle și la mine și să mă împingă, să ies afară din magazin. Cînd m-a împins, eu am rămas pe loc, așa că agentul de pază a scos un spray lacrimogen și mi-a dat cu el în față”, povestește Eugeniu Balaban.
Fiul său confirmă această variantă și spune că și el a intervenit și a încercat să îl calmeze pe agentul de pază să îi lase tatăl în pace. „În loc sa devină civilizat, a scos un spray iritant, a folosit spray-ul împotriva tatei, după care l-a lovit cu piciorul în spate”, susține Radu Balaban. Cei doi au ajuns în stradă și au anunțat mai întîi poliția despre acest incident. De la capătul firului au fost asigurați că cineva va sosi cît de curînd la fața locului. „Tatei îi era tot mai rău, așa că, după un sfert de oră, nu am mai stat. Am chemat salvarea, care ne-a dus la spital”, relatează Radu Balaban.
Victima acestei agresiuni, Eugeniu Balaban, suferă de diabet și este operat la ambii ochi de cataractă. „A fost un moment îngrozitor. Nu mai puteam vedea deloc, mă usturau cumplit ochii, nasul, toată fața. Noroc că a venit repede salvarea. M-am dus la Urgențe și medicii mi-au dat un unguent și mi-au prescris o rețetă. Eu sînt operat de cataractă, am cristalin artificial la ambii ochi. Chiar dacă poliția nu a venit, vreau să depun plîngere, pentru că ceea ce s-a întîmplat întrece orice imaginație”, spune Eugeniu Balaban.
Variante diferite
La magazinul din Bacău al firmei Flanco, ieri dimineață era o aglomerație de nedescris. Un cerber păzea ușa și permitea clienților să intre, doar după ce cîteva persoane din interior părăseau încăperea. Nu am apucat să facem nici un pas în interior, că ne-am trezit cu o mînă în piept, pusă ca o barieră ad-hoc. Am ajuns cu greu prin marea de oameni pînă la șeful magazinului, Gelu Tănase, directorul Flanco Bacău, care are o altă variantă a incidentului. Deși s-a aflat în magazin în momentul în care s-a folosit spray-ul lacrimogen, nu a fost martor la scenă. „Nu am văzut exact ce s-a întîmplat. Am înțeles că domnul a vrut să intre și agentul de pază l-a oprit, pentru că era multă lume în interior. Domnul, mai arțăgos, l-a înjurat pe băiat și l-a bruscat. S-au îmbrîncit și agentul de pază a scos spray-ul lacrimogen. Totul s-a petrecut în ușă, dar mirosul de spray s-a simțit imediat în magazin”, spune Gelu Tănase, care este convins că agentul nu a greșit că a folosit „arma” din dotare pentru a-l liniști pe Eugeniu Balaban.
De pe 6 decembrie, protecția și paza în magazinul Flanco Bacău este asigurată de firma de profil Microenerg Security din Bacău. „De cînd a început aglomerația, au apelat la serviciile noastre, dar colaborarea cu Flanco este mai veche”, spune Daniela Popovici, managerul Microenerg Security. Ea recunoaște incidentul, în varianta Balaban, dar spune că agentul de pază a procedat corect. „Este adevărat că era o clientă care țipa și agentul nostru de pază a avertizat-o. Domnul acela a sărit în apărarea femeii și l-a tras de vestă pe agent și l-a îmbrîncit. Normal că omul a reacționat și, din punctul nostru de vedere, agentul și-a făcut datoria. Agenții de pază trebuie să asigure paza magazinului, dar și un climat de lucru, astfel încît angajații de la Flanco să își poată desfășura activitatea. Dacă ar fi vrut să facă o observație, clientul ar fi trebuit să găsească o altă modalitate, nu să agreseze agentul nostru de pază”, spune Daniela Popovici.
Cît de periculos poate fi un om surescitat de aglomerație și stă la coadă, cît să justifice utilizarea unui spray lacrimogen, este un aspect asupra căruia mai nimeni nu se poate pronunța. Directorul de la Microenerg Security susține că gestul agentului s-a impus, mai ales că au existat precedente în care, pe fondul unor dispute verbale cu agenții de pază de la uși, alți indivizi au operat prin magazine și au furat lucruri de valoare. „Spray-urile lacrimogene și bastoanele sînt agreate de Ministerul Administrației și Internelor, deci pot fi folosite, cînd se impune”, spune Daniela Popovici, convinsă că Eugeniu Balaban din Piatra Neamț merita „tratamentul” cu spray iritant.
Cît despre lipsa de implicare a poliției în acest caz, răspunsul pe care l-am primit vine să confirme că de siguranța noastră nu răspunde nimeni. „Nu s-a depus o plîngere, am primit doar un telefon vineri la prînz și am anunțat agentul de pază care patrula în zonă. Cînd a ajuns acolo, nu mai era nimeni și nimeni nu a povestit ceea ce s-a întîmplat”, ne-a declarat subcomisarul Iulian Doboș, adjunctul șefului Secției 2 Poliție Bacău. (Nicoleta BICHESCU)
Lasă un răspuns