• Biroul supraveghează accesarea și restituirea creditelor bancare și furnizează băncilor informații despre acestea și despre debitori
Băncile au cu începere de astăzi, 16 august, un instrument eficient de urmărire a modului în care cei cărora le acordă credite le și restituie. De astăzi, intră în funcțiune Biroul de Credite, instituție care dorește să se constituie într-un instrument eficient pentru clienții săi în gestionarea riscului de plată. Orice bancă afiliată poate solicita informații Biroului despre comportamentul unui anumit client, în special dacă acesta a avut probleme legate de returnarea unui credit. Biroul nu impune băncilor cui și cum să dea credite, ci le oferă informații despre debitori și, mai ales, despre cei rău-platnici. Biroul face, deci, „istoria creditului” unei persoane în raport cu toți participanții la sistem. În momentul în care un creditor se află în această situație el devine, practic, un delincvent.
Riscurile cele mai mari de nerambursare a creditelor apar în special la creditele pe termen lung și mai ales la creditarea pe card (overdraft), unde banca poate controla foarte greu eventualele nereguli. Rolul Biroului de Credit este însă și de a-i împiedica pe cei care, deși plătesc cu regularitate ratele la un credit contractat, riscă să se supraîndatoreze contractînd un nou împrumut pe care apoi nu l-ar mai putea returna.
La început, Biroul nu va putea oferi decît informații negative (dacă un client persoană fizică a avut întarzieri la împrumuturi anterioare sau nu și-a plătit de loc ratele). Din septembrie 2004, activitatea Biroului de credit se va suprapune peste cea a Centralei Riscurilor Bancare din Banca Națională a României, care va extinde raportările și la împrumuturile mai mici de 200 de miliarde de lei. Informațiile pozitive (despre sumele împrumutate la care nu s-a întarziat plata ratelor), care ajută clienții bun-platnici să obțină credite mai ușor și în condiții mai bune, nu vor putea fi accesate anul acesta, ci abia din aprilie 2005. (Petru DONE)
Lasă un răspuns