Absolvenții de „Sociologie” sînt purtați pe drumuri
• deși au fost primiți la concurs, centralizatorul MEC nu le dă voie absolvenților de „Sociologie” să participe decît la etapa rezervată suplinitorilor necalificați • în județul Bacău, trei candidați au dat concurs degeaba • „este aberant să mergem la pomană, ca cei care au luat doi și trei la concurs”, spun, nemulțumiți, candidații care au luat note peste șapte
O absolventă a Facultății de Filosofie din Iași, specializarea Sociologie, încearcă de doi ani să ocupe un post în învățămîntul băcăuan, însă fără nici un succes. De fiecare dată, candidata a opținut note mai mari de opt la concursul unic de ocupare a posturilor, însă nici măcar pregătirea constantă nu au ajutat-o să ocupe o catedră în domeniul în care și-a dorit să ajungă de mică. Ramona Vătavu a participat anul trecut pentru prima dată la concursul de titularizare imediat după examenul de licență însă, deși a luat nota opt, a fost repartizată de calculator ca suplinitor calificat pe o catedră cu cod, din lista celor vacante.”N-a fost să fie a mea, pentru că atunci cînd am ajuns la școală am constatat că postul era deja ocupat de altcineva. M-am văzut nevoită să plec din școală, dar am făcut scandal și am primit la sală un alt post, tot ca suplinitor, dar fără cod, așa că în vara aceasta nu am putut opta pentru continuitate”, relatează tînăra absolventă. Ramona Vătavu trage nădejde că va ocupa măcar anul acesta un post, însă deoarece pe diploma de absolvire scrie „Sociologie”, la nivel național au fost discuții luni la rînd dacă acești candidați pot sau nu opta pentru cabinetele psihopedagocice în care sînt consiliați elevii din școli. „În ultimele luni, tatăl meu a fost de șase ori la Inspectorat să întrebe dacă cei care au specializarea
Ieri dimineață, Ramona Vătavu, concurentă care la concursul din acest an a obținut nota 8,40, a venit la ISJ să completeze fișa cu opțiuni pentru etapa destinată suplinitorilor calificați. Nu mică i-a fost mirarea cînd a aflat că, în ciuda asigurărilor date în timpul anului de aceiași inspectori de la ISJ, nu poate depune fișă ca să prindă o catedră cu cod, care-i asigură o oarecare stabilitate în învățămînt. „E o adevărată bătaie de joc, pentru că după ce jumătate de an am fost asigurată că pot opta pentru suplinire, acum, după concurs, aflu că acest lucru nu se mai poate. Am aflat că singura variantă este repartizarea în ședință publică, la sală, unde toată lumea merge la pomană. Cu alte cuvinte, unii care au nota opt nu se pot titulariza și concurează de la egal la egal cu cei care nu au fost în stare să învețe mai mult de nota doi sau trei. Este jignitor pentru oricine ar fi în situația mea”, spune Ramona Vătavu. Tînăra absolventă este cu atît mai nemulțumită cu cît, în afara faptului să nu se poate titulariza, a mai fost determinată să participe la concurs, deși la ședința publică putea să participe cu nota obținută la concursul de anul trecut și nu ar mai fi avut bătaie de cap cu învățatul un an de zile. În plus, nemulțimirea devine și mai mare dacă este să se gîndească la visul ei de o viață, acela de a fi în mijlocul copiilor. „Am făcut Liceul pedagogic, am predat ca învățătoare și am dat la facultate ca să devin profesor.Tatăl meu a lucrat 40 de ani în învățămînt și de la el am dobîndit dragostea pentru elevi și catedră. Dacă anul ăsta nu o să fiu repartizată, nu mai am foarte multe șanse să rămîn în învățămînt, pentru că pierd dreptul de a da definitivatul. Și mă deranjează că trebuie să fiu tratată de la egal la egal cu cei de nota trei și patru, la pomana de la sală”, spune Ramona Vătavu.
Situația tinerei absolvente care nu poate fi repartizată pentru că la cabinetele psihopedagigice din școli nu pot fi trimiși în acest an decît candidații pe diploma cărora scrie „Psihologie” nu este singulară. În județul Bacău există trei candidați cu specializarea „Sociologie” care au dat concurs, au luat note peste șapte, dar nu pot fi trimiși pe posturi. Acestora nu le rămîne decît să spere că măcar anul viitor centralizatorul de la MEC le va permite să opteze pentru un pot titularizabil. Asta, dacă nu cumva se vor răzgîndi, din cauza bulibășelii din învățămînt care durează de ani de zile, și nu vor ajunge să se îndrepte spre orizonturi mai bănoase și mai puțin alambicate. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns