În ultima ședință de judecată în care a fost audiată Carmen Negoiță, fosta directoare a Băncii Transilvania, ea a declarat că o mare parte din vină pentru situația în care se află firmele administratorilor trimiși în judecată pentru fraudă se datorează și faptului că centrala Băncii Transilvania de la Cluj a blocat comisioanele de risc. Comsionul de risc este o sumă cuprinsă între 0,5 și cinci la sută, care se oprește la fiecare împrrumut și care este destinat să acopere eventualul blocaj financiar al firmei care contractează creditul. Dacă acest comision se oprește la fiecare bancă și el chiar este folosit în scopul pentru care a fost inventat de bancheri, la Banca Transilvania lucrurile au stat altfel. Cel puțin așa susține Carmen Negoiță. „Conform normelor Băncii Naționale a României, aceste comisioane de risc ar fi trebuit, după ce erau încasate, să rămînă la dispoziția clienților și ar fi urmat să fie folosite pentru acoperirea creditelor restante. În cei cinci ani cît am fost eu directoare la Banca Transilvania nu s-a întîmplat niciodată acest lucru. Neutilizarea comisioanelor de risc în scopul pentru care erau încasate a dus la falimentul rapid a societăților aflate în dificultăți de rambursare. Dacă ele ar fi fost utilizate, s-ar fi acoperit o mare parte din creditele luate. Dar centrala Băncii Transilvania de la Cluj ne-a impus să virăm aceste sume la centru. Aici, banii, dar și dobînzile, erau trecute la capitolul «venituri», iar noi nu ne puteam folosi de ei”, a arătat fosta directoare.
Carmen Negoiță a susținut în fața judecătorilor vina conducerii băncii de la Cluj, care știa permanent care era situația pierderilor și veniturilor din sucursalele din țară, deci implicit și situația de la Bacău, dar nu a luat nici o măsură ca să remedieze starea existentă. În timpul audierilor, fosta directoare a mai arătat că programul de lucru era infernal la sucursală, că toți salariații stăteau cu mult peste program și nu au fost plătite niciodată orele suplimentare. „Ultimul care pleca din bancă era contabilul șef, în fiecare zi, după cel puțin zece ore de muncă. Au fost situații cînd a stat și 48 de ore neîntrerupt, pentru că a avut mult de lucru. Niciodată nu s-au plătit aceste ore suplimentare, nici unui funcționar, pentru că la Banca Transilvania nu se plătesc orele suplimentare. Am cerut suplimentarea posturilor de moderatori și un gestionar de credite care ar fi trebuit să urmărească modul de derulare a creditelor, dar niciodată nu mi s-a aprobat, tot din dorința de a face cît mai multe economii”, a mai precizat Negoiță. Tot în ședința de ieri au mai fost audiați și primii trei martori propuși de procurori prin rechizitoriu. (Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns