• transporturile feroviare au fost paralizate, timp de două ore, de greva de avertisment a ceferiștilor • principala revendicare: creșterea salariilor cu cel puțin 9% • două trenuri au fost blocate în Gara Bacău
Transporturile feroviare au fost, ieri dimineață, între orele 7,00 și 9,00, paralizate de greva de avertisment a ceferiștilor. Anunțat cu mai bine de o săptămînă în urmă, protestul sindicaliștilor din CFR a devenit, practic, inevitabil în momentul în care Ministerul de Finanțe a refuzat categoric să aprobe o creștere a salariilor din domeniu mai mare de trei procente, în condițiile în care sindicaliștii au cerut cel puțin o mărire cu 9%. „Acest procent ne-ar permite să ținem pasul cu inflația. Practic, noi nu am cerut decît să se mențină actualul sistem de calcul al salariilor, care se bazează pe multiplicarea unui venit minim corespunzător primei clase de salarizare cu anumiți coeficienți de ierarhizare, stabiliți pentru fiecare post în parte. Patronatul a mărit venimul minim la 2,8 milioane de lei, dar nu a mai păstrat ierarhizarea”, a explicat Eugen Manciu, președintele sindicatului „Feroviarul” din cadrul Federației „Elcatel”. Această revendicare a fost, de altfel, principala cerință a feroviarilor, care s-a regăsit în lista de doleanțe a tuturor sindicatelor de profil. În plus, protestatarii au mai cerut stoparea concedierilor și acțiunilor de închiriere sau cedare a nu mai puțin de 3000 de kilometri de cale ferată, dar și a unor baze sportive, cluburi sau hoteluri aflate în proprietatea căilor ferate. „Concret, în județul Bacău ar fi vorba de cantina CFR și de vreo trei vile de la Slănic Moldova”, a explicat Constatin Tîrnoveanu, consilier instructor federal pentru zona NE a Federației „Elcatel”. Au existat, însă, și revendicări specifice. De exemplu, sindicatul „Mișcare-Comercial” a adăugat cerințelor generale și pe cea a acordării tichetelor de masă, în timp ce oamenii de la Elcatel vor să se mențină actualul program de lucru. „Acum lucrăm în sistemul 12 cu 24, dar conducerea companiei vrea să impună sistemul 24 cu 48, ceea ce le-ar permite să reducă numărul oamenilor dintr-un schimb de la cinci la trei. Măsura ar fi una extrem de obositoare și ar avea ca rezultat un serviciu de mîntuială”, a spus Eugen Manciu.
O grevă perfectă
Oarecum suprinzător pentru ceferiștii băcăuani, care, la ultima acțiune de protest derulată în luna august a anului trecut, au fost considerați spărgători de grevă, aceștia au făcut, acum, o grevă aproape perfectă. La ora 7,00, peronul de la prima linie a fost ocupat de sindicaliști, în timp ce pe mai toate zidurile și geamurile gării atîrnau anunțuri cu „grevă de avertisment”. „Sincer, ne-a fost puțin frică de unii oameni din Roman și Adjud, care, ceva mai sensibili la amenințările șefilor, ar fi putut da drumul la trenuri. Din fericire, nu s-a întîmplat așa. În plus, nici un șef nu a încercat, cel puțin la Bacău, să-i intimideze pe oameni”, ne-a declarat liderul de la „Feroviarul”. Inventivi, sindicaliștii le-au oferit colegelor lor chiar și mărțișoare cu litera „G” de la grevă. Explicația unității ceferiștilor, deși sînt împărțiți într-o sumedenie de sindicate, a fost dată de Petrică Mihalcea, președintele sindicatului „Eurosolidaritatea” din cadrul Federației „Elcatel”: ceferiștilor le-a ajuns cuțitul la os. „Sperăm ca greva de avertisment să-i determine pe cei din conducere să ne asculte. Dacă greva de azi (ieri, n.r.) nu are nici un efect, discutăm peste o săptămînă. E posibil să ajungem la grevă generală”, a spus acesta. Toți liderii de sindicat ai ceferiștilor băcăuani speră același lucru, dar, pe de altă parte, aceștia recunosc că o grevă generală nu ar conveni nimănui.
Cei mai interesați de grevă s-au arătat, însă, salariații din cadrul Regulatorului de circulație, care, foarte probabil, se va desființa din vară. „Măsura ar afecta aproximativ 100 de oameni, care, direct sau inditrect, sînt implicați în activitatea de coordonare a traficului în stațiile dintre Adjud și Pașcani, Tg. Frumos și Tg. Neamț, zonă de care, acum, ne ocupăm noi. Desființarea regulatorului de la Bacău ar face ca toată activitatea să treacă în grija regulatorului de la Iași, ceea ce ar încărca foarte mult munca unui operator”, ne-a declarat Mihai Apetrei, liderul sindicatului „Mișcare-Comercial”, de care aparțin și angajații de la Regulator.
Două trenuri blocate în Gara Bacău
Urmările imediate ale grevei de avertisment a ceferiștilor s-au materializat prin blocare a două trenuri: Mărășești – Iași, respectiv Pașcani – Mărășești, – în Gara Bacău, în timp ce alte cîteva garnituri au așteptat finalul protestului în Adjud sau Roman. În jurul orei 7,30, călătorii aflați în gară puteau fi numărați pe degete, semn că băcăuanii au știut de grevă și și-au amînat plecarea din oraș. De altfel, după ora 8,30, holul central al gării s-a umplut aproape instantaneu, ceea ce a dus la formare unor cozi consitente la casele de bilete. Odată cu trecerea minutelor, oamenii au început să intre în panică, pentru că nu mai ajungeau să-și cumpere bilete și toată lumea știa că cele două trenuri vor pleca la ora 9,00. A fost nevoie de intervenția lui Mihai Apetrei, care le-a spus oamenilor că nici un tren nu va pleca pînă ce nu-și ia toată lumea bilet, pentru ca spiritele să se calmeze. Au existat, totuși, și cîțiva temerari, care, în ciuda grevei, au optat să plece la serviciu cu trenul. „Știam de grevă, dar speram să dea drumul mai repede la tren. Trebuia să fiu la ora 8,00 în Roman, și am înțeles că pînă la nouă și jumătate – zece nu vom ajunge. Am dat însă, telefon și m-am învoit”, ne-a spus, cu năduf, Gheorghe Grigoraș, unul dintre foarte puținii călători aflați, în jurul orei 8,00, în trenul Mărășești – Iași. De altfel, greva a făcut ca toate trenurile de ieri dimineață să aibă întîrzieri de circa două ore, circulația revenind la normal după orele amiezii. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns