• în 2003 continuă armonizarea legislației privind contabilitatea • din acest an se aliniază și firmele cu mai puțin de 50 de angajați, inclusiv microîntreprinderile • firmele cu datorii la stat sau la furnizori nu vor mai putea raporta profit
Contabilitatea marilor întreprinderi devine mult mai transparentă pentru acționari și pentru fisc, deoarece din această lună, legislația de profil începe să fie armonizată cu standardele internaționale. Măsurile necesare sînt prevăzute în Ordinul nr.306 al Ministerului Finanțelor.
Pînă în 2005, toate companiile cu o cifră de afaceri de cinci milioane de euro vor fi obligate să folosească noile standarde de contabilitate. Printre ele sînt și multe întreprinderi de stat pentru care introducerea noilor standarde va reprezenta o devoalare a situației economice reale. Pe de altă parte, acționarii firmelor private vor avea o imagine mult mai clară despre afacerea în care au investit. Noile standarde, promovate de Federația Internațională a Contabililor, presupun nu doar prezentarea situației financiare a firmei, ci și evaluarea performanțelor economice. În acest fel, vor fi prevenite situație permise pînă acum, cînd întreprinderile inregistrau performanțe doar pe hîrtie. Noul sistem nu va mai permite raportarea profitului, fără a fi luate în calcul datoriile către stat sau furnizori.
Programul de armonizare contabilă a agenților economici
În legătură cu armonizarea contabilă, Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău, face unele precizări, utile agenților economici.
A. Semnificația programului de armonizare contabilă
Un sistem contabil este destinat să asigure ca informațiile pe care le produce satisfac nevoile utilizatorilor finali ai acestora. Într-o economie centralizată, principalul utilizator al situațiilor financiare ale unei entități patrimoniale este Guvernul, care folosește informațiile în scopuri fiscale și statistice. Într-o economie de piață, grupurile de utilizatori sînt mai largi și includ: acționarii curenți și potențiali, analiștii de investiții, conducerea, autoritățile fiscale, angajații, clienții și furnizorii.
Grupurile variate de utilizatori vor avea nevoi diferite în ceea ce privește informațiile. De exemplu, investitorii actuali și cei potențiali au nevoie de informații pentru a-i ajuta să decidă, pe de o parte, dacă să cumpere, să păstreze sau să-și vîndă acțiunile într-o societate și, pe de altă parte, în legătură cu posibilitatea societății respective de a plăti dividende. Conducerea are nevoie de informații care să-i permită desfășurarea activității într-un mod profitabil. Clienții sînt interesați de capacitatea întreprinderii de a-și continua activitatea. Autoritățile fiscale solicită ca situațiile financiare să fie întocmite astfel încît profitul impozabil al societății să poată fi în mod corect determinat.
B. Norme contabile în vigoare de la 1 ianuarie 2003
• Legea contabilității nr.82/ 1991 (M.O. nr.20/2002)
– O.G. nr.61/2001 pentru modificarea și completarea Legii contabilității (M.O. nr.531/2001);
– Legea nr.310/2002 privind aprobarea O.G. nr.61/2001 (M.O. nr.380/2002).
Aceste acte normative reglementează sistemul contabil sub aspectele: delimitării entităților patrimoniale; definirii obiectivelor contabilității; înregistrării cronologice și sistematice a operațiunilor economice; răspunderii organizării contabilității; utilizării registrelor de contabilitate; întocmirii bilanțului contabil; organizării contabilității trezoreriei finanțelor publice, instituțiilor publice și întocmirea bilanțului pe ansamblul economiei naționale.
• Ordinul nr.94/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene și cu Standardele Internaționale de Contabilitate (M.O. nr. 85/2001).
Datele din tabelul alăturat se referă la programul de implementare 2001-2005
Sfîrșitul exercițiului financiar Cifra de afaceri (euro) Total active
(euro) Numărul mediu de salariați
31 dec. 2001 peste 9 mil. peste 4,5 mil. 250
31 dec. 2002 peste 8 mil. peste 4 mil. 200
31 dec. 2003 peste 7 mil. peste 3,5 mil. 150
31 dec. 2004 peste 6 mil. peste 3 mil. 100
31 dec. 2005 peste 5 mil. peste 2,5 mil. 50
Programul de implementare se aplică de agenții economici în condițiile satisfacerii la finele anului precedent a cel puțin două dintre criteriile din tabelul de mai sus.
Acest program cuprinde:
a) Reglementările românești privind contabilitatea, situațiile financiare, planul de conturi general și formatul situațiilor financiare;
b) Normele Comitetului pentru Standarde Internaționale de Contabilitate (IASC).
-Cadrul general de întocmire și prezentare a situațiilor financiare elaborat de IASC cuprinde obiectivul situațiilor financiare; concepte de bază; caracteristicile calitative ale situațiilor financiare; structurile situațiilor financiare; recunoașterea structurilor situațiilor financiare; evaluarea structurilor situațiilor financiare; conceptele de capital și de menținere a nivelului capitalului.
-Standardele Internaționale de Contabilitate (IAS) reprezintă un cadru general de principii pentru fiecare componentă a situațiilor financiare privind obiectivul standardului; aria de aplicabilitate;
definiții, terminologii specifice; criterii de recunoaștere și evaluare;
prezentarea informațiilor; data intrării în vigoare a standardului.
IAS nu au fost elaborate cu intenția de a fi aplicate elementelor nesemnificative. De asemenea, situațiile financiare nu trebuie descrise ca fiind conforme cu IAS decît dacă satisfac toate cerințele fiecărui standard aplicabil și fiecărei interpretări aplicabile a Comitetului Permanent pentru Interpretări.
• Ordinul nr.306/2002 pentru aprobarea Reglementărilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene (MO 279 bis/2002). Criterii de aplicare:
– cifra de afaceri: pînă la 5 milioane de euro;
– total active: pînă la 2,5 milioane de euro;
– numărul mediu de salariați: pînă la 50 de salariați.
Ordinul se aplică începînd cu data de 1 ianuarie 2003, în condițiile satisfacerii a cel puțin două criterii, pe baza datelor aferente în exercițiul financiar precedent. Reglementarile contabile simplificate se aplică și de microîntreprinderi, precum și de persoanele juridice care, deși depășesc două dintre cele trei criterii de mărime, nu aplica reglementarile aprobate prin Ordinul 94/2001.
Elementele de noutate cuprinse în reglementări vizează:
– organizarea și conducerea contabilității, precum și întocmirea, prezentarea, aprobarea și publicarea situațiilor financiare anuale simplificate;
– principiile și regulile contabile de bază, forma și conținutul situațiilor financiare anuale simplificate; planul de conturi general; formatul situațiilor financiare anuale; norme metodologice de utilizare a conturilor contabile.
• Ghiduri profesionale, care facilitează înțelegerea conceptelor, principiilor și a problematicii de ansamblu a Standardelor Internaționale de Contabilitate, în condițiile de aplicare a raționamentului profesional.
• Alte norme de interes în aplicarea programului de armonizare contabilă:
– Ordinul MFP nr.772/2000 de adoptare a Normelor privind consolidarea conturilor (M.O. nr.374/2000);
– HG nr.831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară și contabilă și a normelor metodologice privind întocmirea și utilizarea acestora;
– Ordinul MF nr.425/1998 pentru aprobarea Normelor metodologice de întocmire și utilizare a formularelor tipizate comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiară și contabilă, precum și modelele acestora;
– Norme metodologice privind întocmirea, verificarea și centralizarea situațiilor financiare anuale.
• Hotărîrea Guvernului 704/1993 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii contabilității nr. 82/1991 a fost abrogată.(Florin POPESCU)
Lasă un răspuns