Dumnezeu i-a dat omului doua urechi si o singura limba, ca sa asculte de doua ori si sa vorbeasca o data. La jubileul de 20 de ani al Centrului cultural „George Apostu” s-a vorbit enorm (nu fara temei) si s-au ascultat vorbe pina la epuizarea puterii de ascultare. Doua evenimente sonore, insa, au incoronat imperial jubileul: concertul de muzica bizantina a „Archaeusului” si regalul orchestral si pianistic al Filarmonicii „Mihail Jora”. Compozitorul Liviu
Danceanu si ansamblul sau instrumental ne-au intors catre perioada primara a cintului nostru religios, facindu-ne sa intelegem ca si in era postmodernista a muzicii cautarea unor proteze mitice continua pentru a revela adevaruri eterne. Pianul (Rodica Danceanu), violoncelul (Anca Vartolomei), oboiul (Dorin Gliga), vioara (Marius Lacraru) si percutia (Al.Matei) au intonat, pe rind sau in ansamblu, imnuri de slava si rugaciune catre cel Preainalt,cu un admirabil pasaj vocal-instrumental, obtinind un efect paralel, un fel de respiro cromatic, dar distinct al cintului cu gura inchisa – efect atit de uzitat de compozitorii impresionisti. Sentimentul de pace, de liniste, de impacare a eului cu divinitatea a fost perfect. Contrapunctul muzical al Archaeusului a configurat incintarea divina a rarelor clipe de farmec si bucurie auditiva senina.
In ziua a doua a jubileului, Filarmonica „Mihail Jora”, dirijata de Ovidiu Balan, a oferit publicului trei momente de calda cinstire a muzicii si artelor in general, cu un program pianistic clasic si cu interpreti a caror tinuta artistica este dintre cele mai elevate.
Cu ferma stapinire a fortelor vii ale orchestrei, pe care le indreapta statornic catre sensul deplin, real, al muzicii executate sobru si animat, Ovidiu Balan si simfonicul bacauan au realizat o seara artistica in care totul a insemnat o izbinda. Mai intii, pianistul francez Michel Bourdoncle s-a curbat asupra claviaturii pianului cu agerime, cu finete si usoara celeritate, dezvoltind capricioase siraguri de sunete, urzind arabescuri gratioase in „Concetul pentru pian si orchestra” de Josef Haydn. In continuare, Sandu Sandrin a dat „Concertului nr.21” de Mozart o sobra si cumpanita intelegere, cu un joc pianistic cind viguros, cind visator sau zglobiu. Remarcabil relieful si farmecul detaliului date de solist lucrarii mozartiene.
Autentic artist si virtuoz al pianului, Alexandra Lescure (Franta) stie sa conduca publicul spre emotia autentica, catre starile de spirit care l-au animat pe Beethoven in crearea celor 5 concerte dedicate pianului. Ea si-a asumat in program „Concertul nr.1” al titanului, oferind minunate accente de expresie spontana, precum si numeroase resurse tineresti de animare, forta, nerv si putere de seductie. Cei trei pianisti au strabatut, astfel, trei lumi de gind omenesc, inaltat spre idealuri de maiestrie si frumusete, de adinca pace si liniste a sufletului.
Vasile PRUTEANU
daniela a zis
Foarte frumos au cantat si elevii din corul Armonia al Liceului de Arta la sfarsitul serii, dupa Archaeus. Pe ei nici macar nu i-ati pomenit, sunt niste copii si macar puteau fi amintiti ca au fost si ei pe acolo. Nu trebuie sa ne promovam si noi valorile autohtone ???