Detectoarele radar au apărut recent în „arsenalul” șoferilor autohtoni. Este vorba despre acele aparate care indică prin semnale acustice apropierea de locurile unde sînt amplasați „îngerii păzitori” ai șoselelor. În vechiul Cod Rutier acestea erau interzise, iar posesorii lor erau pasibili de amenzi consistente pentru folosirea lor. În noua legislație, interdicția deținerii lor a fost scoasă, fiind aplicată doar aparatelor de bruiere. Drept urmare, detectoarele radar au devenit ceva obișnuit, mai ales în cazul celor care călătoresc mult și au mașini bune.
Inginerul-șef al Direcției Silvice Bacău, George Brăiescu, recunoaște liniștit că are un astfel de aparat în mașina proprie, un Volkswagen model nou. „Nu încalc legea dacă-l am. Asta mă scutește să am întîlniri neplăcute cu Poliția. Nu este vorba despre amendă, dar aș pierde timp și eu, și ei. De altfel, toată lumea știe că radarele sînt amplasate strategic, în locuri periculoase, așa că reducerea vitezei, cu sau fără detector, este benefică. Partea proastă este că în cea mai mare parte a timpului sînt în deplasări de serviciu, deci merg cu mașina instituției, care nu are așa ceva, pentru că nu atinge cine știe ce viteze”, a spus inginerul-șef al silvicultorilor.
Șeful Vămii Bacău a evitat diplomatic un răspuns direct la această întrebare. „Detectoarele radar sînt utile pe șosele care trec prin multe localități. Dacă am avea autostrăzile din vestul Europei, care ocolesc satele și orașele, am putea circula cu 130 de kilometri la oră, așa cum se întîmplă în Germania, de exemplu. Așa, pe șoselele care duc spre București sau Iași, trebuie să reduci viteza la fiecare cinci minute, pentru că intri în localități. Cînd te grăbești, este supărător și obositor, așa că un astfel de aparat nu este chiar rău”, a spus Vasile Șoiman. De altfel, șeful vameșilor băcăuani este cunoscut drept un șofer prudent. La fel de diplomatic a răspuns și directorul Direcției Agricole, Ioan Melinte. „Eu am mașina cu dotările ei inițiale. Dar circul mult prin județ pe patru roți, iar detectoarele de radar nu sînt interzise”, a spus șeful specialiștilor agricoli.
Alți oficiali nu apelează la astfel de aparate. Vicepreședintele firmei Agricola Internațional, Grigore Horoi, nu folosește nici el aparate de acest fel. „Îmi place să conduc, dar nu prea am timp. Folosesc mai mult mașina firmei, așa că nu mi-ar folosi un detector radar”, a spus economistul-șef al Agricolei. Nici patronul Niconi, Nicolae Huiban, nu are atracție pentru detectoare radar, cel puțin declarativ. „Nu-mi permit așa ceva, aparatul costă scump. De altfel, eu respect legea”, a spus cel care „păstorește” aproape 200 de hectare de vie. El este aproape celebru pentru numeroasele amenzi încasate în alți ani, din cauza depășirii vitezei legale. Este posibil ca noile prevederi ale Codului rutier să-l mai fi cumințit pe patronul Niconi, care nu dorește să aibă permisul suspendat. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns