• ca să devină director de școală, profesorii vor trebui să știe o limbă străină și să utilizeze calculatorul • șefii învățămîntului băcăuan cred că noile condiții de concurs vor îndepărta dascăli de la un post de conducere • în prezent, 30 la sută din posturile de director de școală sînt ocupate cu delegație
Condițiile privind organizarea examenului pentru ocuparea funcției de director al unei unități de învățămînt sînt din ce în ce mai aspre. Conform noii metodologii adoptate de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, candidații vor trebui să susțină proba interviului cu ajutorul computerului și să folosească imprimanta pentru listarea testului rezolvat. Noua metodologie mai prevede ca directorii sau directorii adjuncți în învățămîntul preuniversitar să aibă „foarte bine” în ultimii trei ani școlari. Dacă vechea metodologie condiționa participarea la concurs de o vîrstă cu cel puțin patru ani mai mică decît vîrsta standard de pensionare, de acum pot participa la concurs și persoanele care au mai puțin de patru ani pînă la împlinirea vîrstei de pensionare. Aceeași metodologie mai stipulează că institutorii, învățătoarele sau educatoarele pot candida pentru un post de director adjunct, doar dacă în unitățile respective de învățămînt sînt incluse și clase ale învățămîntului primar sau grupe de învățămînt preșcolar.
În plus, Inspectoratul Școlar Județean Bacău a decis ca toți profesorii care vor să ajungă directori să susțină, pe lîngă proba la calculator, un test într-o limbă străină de circulație internațională. Și asta pentru că, în ultimii ani, destul de multe școli au elaborat proiecte pentru obținerea de finanțări și participarea la proiecte de finanțare europene, ceea ce înseamnă că, în cazul în care vor fi adoptate, în școli ar putea ajunge delegații din străinătate, cu care șefii școlilor trebuie să poarte o conversație. Date fiind noile criterii de evaluare a celor care aspiră la fotoliul de director, reprezentanții ISJ se așteaptă ca numărul cadrelor didactice care se vor înscrie pentru a ocupa o funcție de conducere să fie mult mai mic decît pînă în prezent. „Condițiile sînt destul de dificile pentru mulți dintre profesorii din mediul rural. Și pînă acum erau destul de puțini cei care acceptau să vină la concurs. În noile condiții, însă, este foarte probabil să avem și mai puțin candidați pentru posturile de conducere ale școlilor din mediul rural”, a precizat Ghorghi Iorga, inspectorul școlar general al ISJ Bacău.
Inspectorul general a recunoscut că, în prezent, doar directorii tineri, care au studiat o limbă străină în facultate, sînt în măsură să facă față unei conversații uzuale. În schimb, șansele ca directorii trecuți de prima tinerețe să mai învețe o limbă străină sînt foarte mici, ceea ce va însemna că, cel puțin teoretic, aceștia vor fi întîlniți mai rar în școlile de la orașe.
Pentru înscrierea la concursul de directori, candidații trebuie să aibă cel puțin gradul didactic II și o vechime fără întrerupere la catedră de cel puțin cinci ani. Inspectoratul Școlar va certifica, la înscriere, pentru fiecare candidat, posibilitatea ca, în cazul reușitei la concurs, acesta să poată să efectueze numărul de ore de predare în unitatea de învățămînt pentru care se organizează concursul sau într-o unitate de învățămînt apropiată de aceasta, în aceeași localitate. Potrivit inspectorul general Ghiorghi Iorga, organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de directori va demara la sfîrșitul lunii martie. La ultimul concurs pentru ocuparea funcției de director la unitățile de învățămînt din județul Bacău, din 120 de funcții de conducere scoase la concurs, doar 37 au avut candidați. Punctajul mic, care nu le dă dreptul să se înscrie în concurs, răspunderea pe care o au, hîrțogăraia și salariul mic sînt principalele motive pentru care dascălii fug de funcțiile de conducere. În rețeaua școlară a județului Bacău există aproximatin 440 de directori, dintre care 30% sînt numiți cu delegație. (Costinela BREAHNĂ)
Lasă un răspuns