Consiliul National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a participat, la inceputul acestei saptamini, la întilnirea premierului Emil Boc cu presedintii organizatiilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national. Presedintele consiliului, prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu – ne-a informat Patronatul Judetean al IMM-urilor Bacau – a prezentat un set de 14 propuneri care sa fie avute în vedere ca prioritati de Guvernul României în vederea stoparii crizei si relansarii economice. „Premierul Emil Boc a avut o reactie favorabila la aceste masuri pentru îmbunatatirea mediului de afaceri si dezvoltarea domeniului IMM în perioada de guvernare 2010 – 2012” – se arata intr-un comunicat al CNIPMMR.
Colegiul Managerial al CNIPMMR a intitulat propunerile inaintate Guvernului „Prioritati urgente pentru imbunanatatirea mediului de afaceri si dezvoltarea domeniului IMM in perioada de guvernare 2010 – 2012”. Iata care sint aceste propuneri, asa cum au fost ele formulate:
1. Îmbunatatirea cadrului legal privind stimularea investitiilor prin finalizarea si adoptarea proiectului de lege care se dezbate de peste 4 ani;
2. Îmbunatatirea accesului IMM-urilor la achizitiile publice, prin valorificarea bunelor practici din SUA privind accesul IMM-urilor la procedurile de achizitii publice, astfel încit minimum 30% din volumul acestora sa fie rezervat IMM-urilor;
3. Reglementarea, în regim de urgenta, a extinderii masurilor adoptate prin Legea privind comercializarea produselor alimentare, privind protectia împotriva întelegerilor si practicilor anticoncurentiale si accelerarea platilor comerciantilor catre toate IMM-urile furnizoare – din industria usoara, mobila, produse chimice etc. -, care ar stimula industria autohtona si reduce importurile;
4. Stabilirea si respectarea unui termen de plata maxim, conform prevederilor Directivei UE privind platile întirziate, în curs de adoptare de 30 de zile în contracte de achizitie publica, cu valorificarea bunelor practici europene precum si asigurarea unei proceduri eficace de combatere a platilor întirziate;
Cadru legal parteneriatului public privat
5. Elaborarea unui „Plan national de actiuni cu privire la implementarea Small Business Act” – adoptat de UE în decembrie 2008 -, în strins parteneriat cu partile implicate din sectorul economic si social, în special cu organizatiile patronale si organizatiile reprezentative pentru IMM-uri;
6. Îmbunatatirea cadrului legal privind parteneriatul public privat (PPP) si dezvoltarea PPP în relatiile dintre autoritatile publice centrale si locale si organizatiile patronale si sindicale din România, reprezentative la nivel national si international, precum si cu universitatile, institutele si centrele de cercetare si dezvoltare, în vederea accesarii fondurilor europene;
7. Definitivarea procedurilor de rambursare a TVA-ului si operationalizarea lor în proiectele cu finantare din fonduri structurale si Fondul Social European;
8. Diminuarea birocratiei, prin reducerea si simplificarea procedurilor,
autorizatiilor, avizelor, ghiseu unic, plata unica (exista un numar de 545 de autorizatii, avize, licente si permise necesare desfasurarii activitatii agentilor economici si un numar de 8 obligatii lunare declarative pentru angajatorii cu un salariat);
9. Diminuarea semnificativa si în regim de urgenta a parafiscalitatii, în
prezent fiind peste 500 de taxe nefiscale stabilite la nivel national, la care se adauga taxele nefiscale stabilite de autoritatile publice locale;
Acces la consultanta pentru IMM
10. Cresterea accesului întreprinzatorilor la servicii de consultanta, inclusiv în vederea accesarii fondurilor structurale si formare profesionala prin folosirea voucherelor, începind cu un program pilot în 2010;
11. Reducerea dobinzilor si penalitatilor de întirziere pentru impozite si
contributii la fondurile de asigurari sociale de la 0,1 la 0,05%/zi, ceea ce
înseamna scaderea de la nivelul de dobinda camatareasca de 36 la 18%;
12. Eliminarea planurilor de amenzi ale organismelor cu atributii de control în relatia cu IMM-urile si abuzurilor prin: controale unice, anuale, asigurarea functiei preventive prin informarea si consilierea adecvata a IMM-urilor anterioara aplicarii de amenzi, eliminarea stimulentelor functionarilor stabilite ca procent din amenzile aplicate si reglementarea unui regim special de control a reprezentanailor organizatiilor patronale, cu asigurarea unei reale imunitati a
acestora pentru opiniile exprimate în exercitarea mandatului patronal;
13. Realizarea de programe si adoptarea de masuri care sa asigure
dezvoltarea pe orizontala a IMM-urilor din industrie;
Suplimentarea treptata a bugetului programelor destinate IMM-urilor (total insuficient în prezent, de sub 10 euro pe un IMM, raportat la numarul lor total de 550.000) si alocarea de fonduri în anul 2010 la rectificarile bugetare, astfel încit sa se asigure finantaai de minim 0,5% din PIB cu aceasta destinatie, în anul 2011 – 0,8% din PIB si în anul 2012 – 1% din PIB.
Lasă un răspuns