• posturile radio-tv trebuie să asigure un echilibru în relatările privind mersul campaniei electorale • candidații trebuie să-și probeze acuzațiile aduse contracandidaților
În timpul campaniei electorale, conform Legii 67/2004, politicienii nu mai pot apărea la televizor decît în două situații: emisiuni tip studio electoral și dezbateri electorale. Legea alegerilor a mai lăsat unele posibilități de afirmare „pe sticlă” sau la radio pentru primari și membri ai guvernului, care pot fi mediatizați în situații excepționale, cînd este vorba de un eveniment de interes public legat strict de exercitarea funcției pe care o dețin.
Conform art. 59 din Legea alegerilor locale, campania electorală prin serviciile de programe audiovizuale, publice și private, trebuie să servească următoarelor interese generale: ale electoratului, de a primi informații corecte, astfel încît să poată vota în cunoștință de cauză; ale formațiunilor politice și candidaților, de a se face cunoscuți și de a-și prezenta platformele, programele politice și ofertele electorale. Radiodifuzorii publici și privați (televiziunile și posturile de radio) sînt obligați să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfășurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate și corecte pentru toate partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, organizațiile cetățenilor aparținînd minorităților naționale, precum și pentru toți candidații.
Art. 60 din aceeași lege arată că, în timpul campaniei electorale, informațiile privind sistemul electoral, tehnica votării, calendarul campaniei electorale, programele politice, opiniile și mesajele cu conținut electoral trebuie să fie prezentate exclusiv în emisiuni informative – în care pot fi difuzate informații privind sistemul electoral, tehnica votării și activitățile de campanie ale candidaților; emisiuni electorale – în care candidații își pot prezenta programele politice și activitățile de campanie electorală; dezbateri electorale. Posturile private de radio și televiziune, inclusiv de televiziune prin cablu, pot organiza, în cadrul propriei grile de programe, emisiuni din această categorie.
Accesul partidelor politice, precum și al candidaților independenți la posturile private de radiodifuziune și de televiziune se face gratuit numai în cadrul emisiunilor care au caracter electoral. Este interzisă contractarea de timpi de antenă în scopuri publicitare, pentru și în favoarea participanților la campania electorală, sau cedarea timpilor de antenă candidaților de către societățile comerciale cu capital public sau privat, instituțiile publice, organizațiile neguvernamentale sau persoanele fizice.
Posturile, forțate să prezinte și punctele de vedere diferite de ale autorităților
În perioada campaniei electorale, candidații și reprezentanții partidelor politice aflate în competiție nu pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor radio-tv.
Posturile radio-tv publice și private sînt obligate să asigure reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat și impartial. Emisiunile informative se supun obligației de obiectivitate, echitate și de informare corectă a publicului. Candidații care au deja funcții publice pot apărea în emisiunile informative strict în probleme legate de exercitarea funcției lor. În cazul în care în emisiunile informative se prezintă fapte sau evenimente speciale de interes public, pe lîngă punctul de vedere al autorităților trebuie prezentat și un punct de vedere opus.
Emisiunile și dezbaterile electorale trebuie să asigure tuturor candidaților condiții egale în ceea ce privește libertatea de exprimare, pluralismul opiniilor și echidistanța.
În cadrul emisiunilor electorale, candidații au următoarele obligații:
– să nu pună în pericol ordinea constituțională, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor;
– să nu facă afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice;
– să probeze eventualele acuzații cu incidență penală sau morală aduse unui alt candidat;
– să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.
Moderatorii trebuie să lase deoparte obediența față de autorități
Realizatorii și moderatorii emisiunilor și dezbaterilor electorale au următoarele obligații: să fie imparțiali; să asigure echilibrul necesar desfăurării emisiunii, oferind fiecărui candidat participant la discuții posibilitatea de prezentare a opiniilor sale; să formuleze clar întrebările, fără a fi tendențioase sau părtinitoare; să asigure menținerea dezbaterii în sfera de interes a campaniei electorale și a tematicii stabilite; să intervină atunci cînd, prin comportamente sau exprimări, invitații încalcă normele legale; în cazul în care invitații nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide întreruperea microfonului acestuia sau oprirea emisiunii, după caz.
Cu 48 de ore înainte de ziua votării, 6 iunie 2004, sînt interzise: invitarea sau prezentarea candidaților în programe; comentarii privind campania electorală.
Candidații și partidele politice ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program electoral a unor fapte neadevărate beneficiază de drept la replică. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns