• deși subiectele au fost cele mai ușoare de pînă acum, aproape 2.000 de absolvenți de gimnaziu n-au avut izbutit să treacă examenul
O sută de adolescenți și părinți înfruntau, vineri pe la ora 11,00, la intrarea elevilor de la Școala „Miron Costin”, vipia care începuse, deja, să-și facă simțită prezența. De altfel, aceasta era nimic pe lîngă focul mocnit la care erau „fierți” cei din curtea școlii, în așteptarea rezultatelor de la examenul de capacitate. „Bravo, bă! Ai luat!”, se auzi strigătul unui puști în bermude cățărat pe grilajul geamului de la intarea în școală. În secunda următoare, acesta era lîngă colegul de clasă reușit la Capacitate pentru a-l felicita suplimentar pe „tocilar” cu o scatoalcă prietenească aplicată peste grumazul transpirat. Două trepte mai jos, o mămică socotea de zor media odraslei. Notele de nouă și ceva la limba română și istorie păreau a fi în ordine. Problema venea dinspre matematică, unde nota de șapte suferise cîteva încercuri cu pixul. Acum, respectiva odraslă se numără, probabil, printre cei circa 400 de contestatari ai notelor de la matematică. În celălalt capăt al orașului, la Școala „Mihai Drăgan”, o fătucă plîngea de-i sărea cămașa de pe ea. „Nu înțeleg cum de am luat la matematică sub 8.00. Eram sigură că am făcut bine. Oricum, voi face contestație”, a reușit să ne explice, printre șiroaie de lacrimi, motivul supărării sale.
Goana după note
Toată lumea a fost de acord că anul acesta subiectele de la Capacitate au fost mai ușoare ca niciodată. Inclusiv la matematică, care, încă o dată, s-a dovedit a fi călcîiul lui Ahile pentru cei mai mulți candidați. Rezultatele au fost însă implacabile: o cincime din absolvenții de gimnaziu prezenți la concurs au picat. Și mai mulți au luat note mult mai mici decît s-au așteptat. „Mulți elevi au luat subiectele prea în ușor. Am mai spus-o: caracterizarea de personaj este altceva decît povestirea, păcat în care au căzut mulți candidați la ultimul punct al subiectului și acest lucru i-a costat”, a opinat profesorul Eugen Budău, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) referitor la subiectele de la limba română. Cele mai multe victime s-au înregistrat însă la matematică, o probă pentru care, dat fiind modul oarecum inedit de prezentare al unor cerințe, profesorul Neculai Gruia, inspector de specialitate la ISJ, prevestea o medie generală de 6,50. Un pronostic confirmat în bună măsură. „Problema de geometrie în spațiu și cerința referitoare la funcție nu au fost din programa de bază, ci din extensiile acesteia. Oricum, asta nu înseamnă că nu se putea lua 5,00 la proba de matematică. Mulți elevi au confirmat însă vorba potrivit căreia matematica e un obiect care se învață ușor, dar care se uită la fel de ușor, dacă nu asimilezi ceea ce înveți în clasă”, ne-a declarat profesorul de matematică Ioan Stoica, directorul Școlii „Alecu Russo” și președintele centrului de examen de la Școala „Georgeta Mircea Cancicov”.
În ceea ce privește istoria sau geografie, subiectele au fost considerate atît de ușoare, încît profesoara Viorica Grigoriu, inspector de specialitate în cadrul ISJ a găsit doar două explicații pentru existența candidaților picați la ultima probă a Capacității: elevii n-au învățat deloc sau „turismul” practicat de unii profesori. „Cred că un elev trebuia să nu știe nici cum arată coperta manualului de istorie pentru a reuși performanța să pice la istorie”, a opinat inspectoarea Grigoriu.
În aceste condiții, Comisia Județeană de contestații a primit aproximativ 1.300 de cereri de recorectare a lucrărilor. Dintre acestea, 604 au fost depuse la limba română, circa 400 la matematica, în timp ce la istorie și geografie sînt cîte 150 de contestații pentru fiecare disciplină. Atît profesorul Ioan Stoica cît și inspectorul Eugen Budău sînt de părere că respectivele contestații nu vor schimba într-o măsură prea mare bilanțul examenului de capacitate. „Contestațiile vor crește procentul de promovabilitate cu 1-2%. În acest sens v-aș da exemplul Școlii «Cancicov». Într-o primă fază, am avut 160 de contestații din 266 de candidați. Dintre acestea, doar 33 au ajuns la comisia județeană și asta doar din cauza unui orgoliu prea mare al părinților. Foarte mulți părinți au plecat acasă plîngînd, cînd au văzut cît de mult i-au mințit copiii”, ne-a spus profesorul Stoica. Inspectorul Eugen Budău a nuanțat problema. „Contestațiile se împart în două categorii: cele depuse de elevii care au note de 4 – 4,50 și care ar putea avea șanse de promovare, și cele depuse de candidații cu note de peste 8,00. Aceștia constituie grosul contestatarilor și nu fac altceva decît să se angreneze într-o goană nebună după note. Avem, de exemplu, o contestație făcută pentru o teză cu nota 9,30. Pentru aceștia contează mai puțin calitatea, cît cantitatea”, a declarat inspectorul Eugen Budău. Cine va avea parte de cantitate, se va afla astăzi, cînd se vor comunica rezultatele finale ale examenului de capacitate. Părerea generală e că nu vor fi prea mulți în aceată situație. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns