Cerșetoria virtuală
Nici spațiul virtual nu a fost iertat de astfel de îndeletniciri mai mult sau mai puțin murdare. Pe de o parte sînt fundațiile de caritate care încearcă din răsputeri să obțină cît mai multe fonduri și sponsorizări din partea oamenilor binevoitori pentru copii sau persoanele aflate în suferință, iar pe cealaltă parte întîlnim adevărații cerșetori virtuali, care cer bani de la necunoscuți. Această nouă metodă de a obține banii prin intermediul Internetului poartă denumirea de „cyberbegging”, respectiv cerșetoria virtuală. Acest fenomen a început să prindă rădăcini prin anul 2001, iar la această oră tot mai mulți utilizatori de Internet și nu numai apelează la această metodă pentru a putea să își plătească datoriile sau pentru a-și cumpăra diferite produse extrem de costisitoare. Primul utilizator care a inițiat această modalitate a fost o femeie, Karyn Bosnak, din New York, în vîrstă de 29 de ani. Cu ajutorul unui site personal, unde a prezentat pe larg problema sa reală, a reușit să-și plătească datoriile de 20.000 dolari, în doar cîteva săptămâni. Datorită vizitatorilor săi, ea a strîns mai mult de 15.000 de dolari, ajungînd azi într-o situație în care îi roagă pe toți vizitatorii site-ului să nu-i mai trimită bani. Cum???
Cum pot începe această „afacere” ?
Principalul motiv, să-i spunem așa, ar putea fi următorul: „Ai o problema financiară, taxe peste taxe ce nu le poți face față? Metoda e mai simplă decît pare. Mai întîi ai nevoie de o pagina web unde poți prezenta un caz disperat, al unui copil neajutorat, ce suferă de o anumită boală. Ai nevoie de un cont bancar în străinătate pentru o mai bună siguranță a banilor. Nu uita de aspectul și conținutul site-ului acesta, întrucît este cel mai important. Trebuie să găsești cel mai inedit și mai plăcut mod prin care să-ți atragi vizitatorii. O atenție trebuie să o acorzi poveștii în sine. Aceasta nu trebuie să fie una plictisitoare și disperată, pentru că altfel îi vei îndepărta pe „finanțatori”. Nu uita nici de umor, pentru că face parte și el din acest „joc”. Spre exemplu, unul dintre acești „cyber-cerșetori” inteționa să devină milionar, dar din păcate el nu a strîns prea mulți bani cu sloganul său: „Gîndiți-vă la mine ca la un animal de casă virtual, cu cît îmi dați mai mult de mîncare, cu atît mă fac mai mare”. În această „meserie” lăcomia este o armă decisivă, niciodată să nu te mulțumești cu puțin, trebuie să vrei mai mult. Căci nu știi peste cine poți să dai, găsești un miliardar care nu are ce face cu banii și poate ajungi și tu într-una din zile într-o vacanță pe o insulă exotică. Măcar poți să speri în asta. Dacă ai face un calcul mic, ai ajunge la concluzia că dacă fiecare vizitator îți dă cîte un dolar, atunci la cîțiva mii, poți să spui că ai dat lovitura.
Pentru o cauză nobilă
Anul trecut, viața unei fetițe din Sibiu a fost salvată printr-o astfel de metodă. Alexandra Vladu se născuse cu o malformație congenitală gravă, fiind necesară o intervenție chirurgicală în valoare de 50.000 de euro. Ei bine, acești bani s-au strîns în mai puțin de o lună de zile datorită unei firme care a lansat o campanie și un web site dedicat acestui caz. Fetița a fost salvată de medicii din Germania, acolo unde a fost nevoită să meargă pentru dificila intervenție. Iată că, încă o dată, Internetul a dovedit că este un bun mijloc de sprijin în diverse cazuri disperate pentru salvarea de vieți omenești.
Cerșitul la români
Era și culmea ca noi să lipsim din această „schemă”. Totuși, în țara noastră acest mijloc de venit încă nu a prins rădăcini puternice. Acum să nu vă imaginați că cerșetorii de la colțul străzii se vor închesui care mai de care în cluburile și sălile de Internet. Nu este chiar așa. Cei care se ocupă de astfel de mizerii sînt de obicei oameni cu o pregătire profesională mult mai ridicată, ce au cunoștințe medii în folosirea PC-ului și a Internetului. Site-urile din peisajul nostru cotidian au drept scop strîngerea de fonduri destinate unor copii cu probleme de handicap sau acelora care chiar au nevoie de o sursă de venit. Oricum, aceste site-uri sînt susținute de organizații sau fundații cu scop umanitar, mănăstirile și bisericile fiind prezente și ele, într-un număr mult mai mic, avînd scopul de găsire a unor sponsori, care să le ajute în dezvoltarea lăcașelor de cult.
În concluzie, un cerșetor electronic are cu mult mai multe avantaje și mai mult succes decît unul tradițional, în plus, confortul din propria casa nu se poate compara cu bordura de pe marginea străzii.
Iulian VILIMAN
Lasă un răspuns