Patronatul din industria turismului, reprezentat de ANAT – Asociatia Agentiior de Turism din Romania, si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au incheiat un protocol de colaborare pentru respectarea drepturilor si intereselor consumatorilor de servicii de turism. „Protocolul – ne-a informat Dumitru Nanescu, vicepresedinte al ANAT Nord-Est si vicepresedinte al patronatului din Turism si alimentatie publica Bacau – acopera fiecare domeniu din activitatea turistica. Este vorba de comercializarea biletelor de transport rutier, dar si a biletelor de avion, de comercializarea pachetelor de servicii turistice si de afisarea in agentiile turistice a informatiilor si conditiilor minime obligatorii”.
Cele doua parti au stabilit ca in fiecare agentie de turism sa fie afisat anuntul „Stimati clienti, va anuntam ca aveti dreptul sa solicitati conditiile generale de transport inainte de achizitionarea biletului de calatorie”. Operatorii de transport trebuie sa insereze pe fiecare bilet un extras cu cele mai importante clauze din conditiile generale de calatorie. Daca un calator are o plingere pentru Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC), el va fi indrumat sa se adreseze, intii, operatorului de transport cu care a calatorit sau urma sa calatoreasca. Informarea calatorului despre conditiile de calatorie ale transportatorului revine si revinzatorilor de bilete de transport.
Totul despre zborul cu avionul
Pentru calatoria cu avionul, calatorul trebuie informat despre natura zborului (regulat, charter sau low fare), despre costul biletului, despre conditiile tarifare – posibilitatea schimbarii conditiilor de calatorie sau despre rambursarea costului acesteia -, despre tipul de bilet (electronic, paper), despre cantitatea de bagaje care poate fi transportata gratuit si despre costul surplusului de greutate, dar si despre orele de operare a zborului, decolare, aterizare si escala. De asemenea, calatorul trebuie sa stie ce companie opereaza pe ruta solicitata, sa cunoasca timpul minim necesar de prezentare la ghiseul de imbarcare, ce poate face daca pierde biletul, in ce moneda plateste si in ce mod (cash, card, factura), dar si nivelul taxelor pentru emiterea biletului, reemiterea lui, schimbarea datei de rezervare, rambursarea totala sau partiala a biletului si alocarea locului in avion. In agentie trebuie afisat anuntul „Stimati calatori, inainte de emiterea biletului de avion aveti dreptul sa solicitati atit conditiile generale de comercializare a biletelor, cit si pe cele de transport aerian”.
Toate informatiile in catalogul agentiei
Pentru informarea privind serviciile de turism, agentia trebuie sa inmineze turistului un pliant sau un catalog ori alt inscris cu informatiile de care acesta are nevoie. Daca in acestea se afla publicat si contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice, turistul se considera informat, insa agentia trebuie sa afiseze anuntul „Contractul cu turistul este inclus in brosura sau pliantul cu oferta turistica”. Tot acolo trebuie afisat si cursul valutar operat la achitarea contractului. Ca si in cazul transportatorilor, reclamatiile turistilor catre OJPC vor fi indrumate, mai intii, catre furnizorul de servicii turistice, pentru o intelegere amiabila a partilor. Agentiile de turim trebuie sa afiseze nu mai putin de opt documente sau texte pentru informarea turistilor.
Lasă un răspuns