Investitiile pe piata futures devin, tot mai mult, o oportunitate la vreme de
criza. Un demers educational sustinut de directorul departamentului de
dezvoltare al Bursei Monetar-Financiare si de Marfuri de la Sibiu – Sibex, Ioan Aleman, explica aceasta pentru incepatori, desi strategiile prezentate nu reprezinta sfaturi de investitie. Responsabilitatea aplicarii lor apartine doar investitorilor. Astazi, Introducere în analiza fundamentala (II).
Toate eforturile de a previziona evolutia viitoare a pretului au conturat, de-a lungul timpului, o stiinta numita analiza pietei, iar adeptii ei s-au separat in doua tabere: fundamentalistii si tehnicienii. Obiectivul lor este acelasi: previziunea pretului, insa metodele utilizate pentru atingerea acestui obiectiv sint diferite. Cum in episodul anterior am prezentat modul in care actioneaza tehnicienii, in cele ce urmeaza ne vom apleca asupra demersurilor intreprinse de fundamentalisti. Vom incerca, asadar, sa facem o introducereiîn acest domeniu prezentind elementele care stau la baza celor două componente mentionate mai sus, fara a avea pretentia de a acoperi intreg domeniul analizei pietei. Mentionam ca aceste metode de previziune sint aplicabile atit pietelor futures, cit si celor spot, pe care se tranzactioneaza instrumente monetare si financiare.
Aceasta latură a analizei pietei porneste de la premisa ca pretul oricarui produs este rezultatul actiunii cererii si ofertei pentru produsul respectiv si ca, la rindul lor, aceste două componente ale pietei care determina formarea pretului, sint supuse actiunii diversilor factori de influenta. Pentru fiecare astfel de factor se pot construi scenarii logice de influenta, insa problema cea mai spinoasa nu este numarul foarte mare de factori care actioneaza asupra cererii si ofertei pentru un produs sau altul, ci faptul ca unii dintre ei sint foarte greu de cuantificat, iar actiunea lor nu este una constanta. In orice moment, din multimea factorilor de influenta unii sint dominanti, determinind intr-o proportie covirsitoare miscarea pretului intr-o directie sau alta, in timp ce alţii au o influenta minora si pot fi chiar eliminaţi din calcul in unele cazuri. In alte situaţii, aceiasi factori care au fost dominanti pot deveni secundari, rolul dominant fiind luat de altii. De aceea, intr-o analiza pe principii fundamentale, trebuie identificati cit mai multi factori de influenta si studiate consecintele actiunii lor asupra cererii si ofertei pentru produsul analizat. In cazul in care se omite din calcul unul dintre acesti factori, rezultatele analizei pot fi distorsionate, iar daca acel factor devine unul dominant sau apare un factor surpriza, consecintele devin dezastruoase in tranzactii. (Petru DONE)
Lasă un răspuns