Cele mai mari vînzări lunare înregistreate vreodată pe piața de autovehicule din România s-au consemnat în luna martie a acestui an, cu un total de 16.246 de unități, cifră care este aproape egală cu vînzările cumulate în primele doua luni ale anului, reiese din statisticile Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule din România – APIA.
În fiecare an, vînzările auto au pe piața autohtonă o evoluție aproape ciclică, mai precis, cu livrări care demarează încet în ianuarie și februarie, crescînd apoi de la lună la lună pînă la un maxim care se înregistrează în iunie. În acest an însă, martie – lună care nu este în mod tradițional perioada cea mai favorabilă vînzărilor, a rezervat această supriză.
Mai mult chiar, martie a impulsionat și vînzările generale din primul trimestru al anului, acestea atingînd 34.672 de unități, cu aproape 48% mai bună decît în intervalul similar de anului trecut. Pe această bază, trimestrul I al anului a fost, de asemenea, cel mai spectaculos prim trimestru din ultimii șase ani, precedentul record datînd din 1998, anul cu cele mai mari vînzări auto din România.
Principalul factor ce a impulsionat creșterea pieței a fost cererea remarcabilă a automobilelor de producție națională, cele 27.700 de unități vîndute în primul trimestru al anului fiind în urcare cu peste 60% față de aceeași perioadă a anului 2003. Pe acest fundal, creșterea de 12% a segmentului de vehicule comerciale, deși este una care nu poate fi ignorată, lasă impresia însă că ar fi destul de modestă.
Pentru prima oară după o perioadă relativ lungă de timp, vînzările autoturismelor fabricate autohon au consemnat un ritm de creștere mai mare decît al autoturismelor de import, 71% față de 46%, ceea ce este o diferență apreciabilă.
Atît Dacia, cît și Daewoo au avut rezultate de excepție, producatorul din Pitești comercializînd 14.609 vehicule, cu 62% mai bine decît în același trimestru al anului trecut, iar Daewoo Craiova și-a dublat vînzările la 6.456 unități. Cu aceste rezultate și cota de piață a autovehiculelor din producția națională a urcat la peste 61%.
Liderii de piață ramîn în continuare Dacia Solenza și Daewoo Matiz, acesta din urma fiind cel mai bine vîndut model al companiei, cumulînd circa patru cincimi din totalul mărcii. Vînzări în scădere s-au înregistrat pentru modelele Dacia Clasic și Break, preconizînd apropiata lor ieșire de pe liniile de fabricație – de altfel, în octombrie modelul aniversează 35 de ani de la lansare.
În clasamentul mărcilor de import, în primul trimestru, nu s-au înregistrat schimbări deosebite. Primele patru poziții sînt aceleași, cu Renault, Skoda, Volkswagen și Peugeot. Trebuie menționat totuși că Chevrolet, marcă intrată pe piață în octombrie 2003, a ajuns pe locul 8.
Pe modele, conduce Skoda Octavia, care a avnsat de pe locul 2 în primul trimestru din 2003, locul al doilea fiind ocupat de Renault Clio, fostul lider de anul trecut. Poziția a treia revine noii generații Renault Megane, mai sus față de vechiul model, care anul trecut era pe 5. Pe locul patru se află Skoda Fabia, iar următoarele două locuri sînt ocupate de Peugeot cu modelele 206 și 307.
Valoarea vînzărilor de autoturisme pe primul trimestru al anului a fost de aproximativ 241 de milioane euro, calculata la preț CIP, fără taxe, din care 155 de milioane euro valorează automobilele de import și 86 de milioane cele din producția autohtonă.
Perspectivele pentru acest an sînt acum foarte optimiste, estimările APIA privind creșterea vînărilor fiind de 23-25%, în timp ce la începutul anului, prognozele nu depășeau 18%.
Lasă un răspuns