• reclama „din ușă în ușă” făcută la medicamente este catalogată drept ilegală de un ordin al Ministerului Sănătății, dacă nu se face cu plata taxei de publicitate la primărie • este interzisă și publicitatea la medicamentele aflate pe lista compensatelor
Reprezentanții firmelor de medicamente nu vor mai putea să le prezinte medicilor ultimele noutăți ale firmelor la care lucrează. Printr-un ordin dat recent de Ministerul Sănătății, producătorii de medicamente trebuie să fie cu ochii în patru, altfel, sancțiunea care se poate abate asupra lor ajunge pînă la suspendarea definitivă de pe piață a produsului. Ordinul interzice în mod clar publicitatea TV, radio sau în ziare a medicamentelor compensate, care se eliberează în farmacii numai pe bază de rețetă, sau care au indicații terapeutice pentru boli grave, cum ar fi TBC, cancerul, diabetul. Ordinul face referire și la sistemul de informare a medicilor cunoscut sub numele „din ușă în ușă” și care este extrem de uzitat în toate spitalele, policlincile și cabinetele private. Reprezentanții medicali ai firmelor farmaceutice fac practic publicitate acelor produselor pe care le prezintă medicilor, activitate pentru care, consideră cei din Ministerul Sănătății, ar trebui să plătească taxă de publicitate la primărie.
La Bacău, pentru reclama pe care o fac în cabinetele medicilor și pe pereții unităților medicale, reprezentanții firmelor de medicamente care vor să intre în legalitate trebuie să plătească o taxă de 4% din valoarea totală a cheltuielilor cu publicitatea. Odată plătită taxa, comis voiajorii nu au libertatea să intre oricînd în cabinetul unui medic pentru o prezentare de nou produs. Medicii nu pot asculta recomandările reprezentanților firmelor producătoare în timpul de lucru, motiv pentru care comis voiajorii se văd obligați să-și schimbe modul de lucru. „Ordinul prevede sancțiuni care pot merge pînă la scoaterea produsului de pe piață, dar nu vor fi detectivi pe urmele noastre să verifice cîți reprezentanți îl respectă și cîți nu. Ca să nu-ți pui firma într-o situație neplăcută, este logic să respecți noile reguli, dar, pe ici, pe colo, tot vor mai fi scăpări”, este de părere Ciprian Lungu, reprezentant al unei firme de produse farmaceutice.
Alți reprezentanți spun că noile reglementări referitoare la publicitatea produselor farmaceutice îi avantajează, atîta vreme cît firmele lor organizează prezentări pentru un grup mare de medici. „Este mult mai avantajos să prezinți un produs nou unui număr foarte mare de medici, în același timp, decît să bați din ușă în ușă și să pierzi timpul cu fiecare în parte. Rămîne de văzut dacă și pentru afișele lipite în farmacii, firmele de medicamente trebuie să plătească taxă de publicitate”, spune Luminița Popa, reprezentantă medicală a altei firme de medicamente. Numărul foarte mare de reprezentanți medicali care bat la ușa cabinetelor medicale private și de stat este și el în pericol să se diminueze. Potrivit aceluiași ordin, reprezentanții medicali, în general medici și farmaciști, trebuie să aibă o pregătire egală cu aceea pe care o are cel pe care îl informează. (Cezara DUȚĂ)
Lasă un răspuns