• datornicii la bugetele sociale trebuie să depună la Fisc o Declarație-Inventar
Agenții economici cu datorii restante la bugetul asigurărilor sociale trebuie să se prezinte la Administrația Finanțelor Publice ca să dea o declarație specială. Maricel Radu, purtător de cuvînt al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Bacău, precizează că „plătitorii de contribuții sociale care, la data de 31 decembrie 2003, înregistrează obligații restante reprezentînd contribuții sociale neachitate pînă la data de 31 ianuarie 2004, au obligația să depună o Declarație-Inventar, prevăzută la art. 39 din Ordonanța Guvernului nr. 86/2003, la organele fiscale competente. Declarația-inventar se depune pentru activitatea proprie și separat pentru sucursale și/sau puncte de lucru, pînă la data de 15 februarie 2004”. Oficialul nominalizează și contribuțiile care trebuie declarate: contribuția de asigurări sociale datorată de angajator; contribuția individuală de asigurări sociale reținută de la asigurați de către angajator; contribuția de asigurări pentru șomaj datorată de angajator; contribuția individuală de asigurări pentru șomaj reținută de la asigurați de către angajator; contribuția de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale datorată de angajator; contribuția pentru asigurări sociale de sănătate datorată de angajator, mai puțin creanțele bugetare și accesoriile cesionate de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare și pentru care s-a primit o notificare în acest sens de la CNAS; contribuția pentru asigurări sociale de sănătate reținută de la asigurați și datorată de angajator, inclusiv contribuția pentru asigurări sociale de sănătate aferente concediilor medicale, conform art. 54, alin.(2) din OU nr. 150/2002; contribuția pentru pensia suplimentară reținută de angajatori de la persoanele cuprinse în sistemul de asigurări sociale, datorată pînă la data de 1 aprilie 2001 și neachitate pînă la 31 decembrie 2003; contribuția la Fondul de pensii și asigurări sociale ale agricultorilor datorată pînă la data de 1 iulie 2000 de către agenții economici care au realizat venituri din activitatea de producție agricolă, de industrializare și comercializare a produselor agricole și alimentare și neachitate pînă la data de 31 decembrie 2003.
„Declarația-inventar cuprinde fiecare contribuție socială datorată, pe ani fiscali, împreună cu dobînzile și penalitățile de întîrziere stabilite prin acte de control și/sau calculate pe propria răspundere de către plătitorii de contribuții sociale”, informează Maricel Radu.
Declarația-inventar trebuie depusă la Administrația Finanțelor Publice competentă, în format electronic. Formatul electronic al declarațiilor se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice și se transmite Fiscului pe dischetă. Formatul electronic va fi însoțit de formularul editat de plătitori cu ajutorul programului de asistență, semnat și ștampilat, conform legii.
Finanțele strîng toate impozitele și taxele
De la 1 ianuarie, fiecare contribuabil are la Administrația Financiară un singur dosar fiscal. Casa de Pensii și Casa de Asigurări de Sănătate nu mai strîng contribuțiile sociale suportate de angajați și angajatori și nici nu-i mai urmăresc pe rău-plătnici. Toate atribuțiile de colectare și gestionare a banilor au trecut la Ministerul Finanțelor și direcțiile generale din teritoriu. În dosarul unic de la Administrația financiară al unui contribuabil se evidențiază toate impozitele, taxele și contribuțiile sociale. Contribuabilii care au de primit bani înapoi de la stat, sub forma rambursărilor de TVA, de exemplu, pot compensa aceste sume și cu obligațiile datorate la fondurile de pensii, șomaj și sănătate. (Florin POPESCU)
Lasă un răspuns