Programul de modernizare a rafinariei Onesti suscita, si la opt luni de la punerea lui pe rol, discutii si aprecieri contradictorii. Desi programul a fost descris in amanunt, pentru salariati si pentru publicul larg, sint voci care sustin ca acesta este numai o actiune de fatada, in timp ce instalatiile rafinariei sint taiate si vindute la fier vechi. La jumatatea acestei saptamini am obtinut, in mod exceptional, acordul de a intra in Rafo si a vedea, la fata locului, ce se intimpla. Cu fotoreportul alaturi, am luat rafinaria de la un capat la altul.
Am intrat in Rafo de atitea ori. Cunosc rafinaria de la infiintarea ei. Era, acum mai bine de 40 de ani, o mare de lumini, pe timp de noapte, ca toata platforma industriala de la Borzesti. Rafo – sub denumirea ei de acum – a fost si a ramas una dintre cele mai mari cinci rafinarii ale Romaniei. Programul de modernizare aplicat pentru o perioada de doi ani o va aduce la parametrii ceruti de Uniunea Europeana, privind in special calitatea mediului, dar si calitatea produselor fabricate si nu-i va reduce capacitatea de productie pe care o are de atitia ani: peste 3.000 de tone de titei prelucrat anual.
Liniste aparenta
Am intrat, din nou, in rafinarie impreuna cu liderul Sindicatului Rafinorul, Ion Marian. „In timp ce in interior se lucreaza intensiv la implementarea programului de reparatii, modernizare si investitii – spune liderul sindicatului -, tot mai multe voci din exteriorul societatii, in baza unor zvonuri si informatii nefondate, sustin si dau ca sigura varianta ca societatea nu va mai reporni niciodata. In calitatea pe care o am, pot confirma, cu o siguranta de 99 la suta, ca Rafo va reporni in toamna anului 2009”. Ion Marian e sigur pe el. Este, practic, interfata dintre administratorii de astazi ai Rafo si salariati. Din cite am aflat de la el in atitia ani, nu s-a dovedit nimic neintemeiat. Vreau sa-l cred si acum si ma uit, din masina, la instalatiile rafinariei. Cita viata era, odata, pe aici! Acum, pare pustiu. Pentru ca totul este oprit. Ici-colo, echipe de muncitori sudeaza, monteaza. Rezervoare si echipamente gigant stau culcate si isi asteapta rindul sa fie puse pe soclu. Cea mai avansata este lucrarea in Fabrica de hidrogen, in care urmeaza probele tehnologice. Linistea pe care o percepem e doar aparenta.
De ce a fost oprita Rafo
Rafinaria Onesti, in baza tehnologiei de prleucrare a titeiului, producea preponderent benzina si motorina, in limita a 75% din titeiul prelucrat, restul pina la 100% fiind produse mai putin utilizabile si consumuri tehnologice. Din punct de vedere al conditiilor de calitate, Rafo obtinea cele doua produse chiar fara implementarea actualelor modernizari, la limta de Euro 5, ceea ce putea conduce la functionarea societatii in anul 2008 si dupa ianuarie 2009, dar dupa care devenea obligatorie livrarea de produse la standarde de calitate Euro 5. Pentru a mai functiona, Rafo ar trebui sa importe doar titei cu un continut de sulf sub 1%, fata de 1,4% – 1,6% cit primeste acum, sau sa faca investitii in paralel cu functionarea instalatiilor Hidrofinare motorine si Reformare catalitica. In februarie 2008 s-a ales varianta modernizarii. „Pentru ca in cele sase luni de functionare (august 2007 – ianuarie 2008) – spune Ion Marian -, din cauza unor utilaje unicat imbatrinite si invechite fizic si moral, respectiv compresoare, pompe, tubulatura la cuptoare, echipamente de coloane, schimbatoare de caldura si trasee de conducte, utilaje care unele exista si functioneaza din anii ’60 si altele din ’80, creau probleme permanente, urmate de opriri partiale sau totale”. De aici, consunuri energetice (termice si electrice) mari, consumuri tehnologice si pierderi de produse petroliere semnificative, care au condus la pierderi financiare si la imposibilitatea respectarii unor programe de aprovizionare cu titei si de livrare a produselor. Dar, din anul 2008 s-a produs si o reducere substantiala a consumului de benzina si cresterea consumului de motorina. Situatia a condus la stocuri mari de benzina sau la livrarea ei catre diversi furnizori, in conditii neavantajoase.
Modernizare totala
„Pentru evitarea unor accidente – a mai explicat Ion Marian -, s-a luat hotarirea de oprire totala a instalatiilor si inceperea lucrarilor de reparatie capitala. A inceput demolarea totala a unor instalatii, cum sint cele pentru cocsare, singura pastrata in flux cu utilaje unicat si invechite, optimizarea fluxurilor tehnologice, termice, electrice si de utilitati, dar si schimbarea tehnologiei de fabricatie, prin reducerea productiei de benzina si realizarea de produse aromate, respectiv benzen, toluen si gaze de chimizare”. Schimbarea tehnologiei se va realiza prin modificarea instalatiilor de Reformare catalitica si Cracare catalitica si prin realizarea unor noi instalatii pentru obtinerea de aromate si gaze de chimizare. Personalul a fost redus pina la nivelul structurii optime, cu exceptia celui din sectoarele Mecanic, Electric, AMC si cai ferate uzinale. Toate intra, astfel, intr-un program de investitii in valoare de 350 de milioane de euro.
Rafinaria de pe calculator
Asadar, prin instalatii, vedem doar sudori, lacatusi mecanici, utilaje de ridicat. „Sa nu va imaginati ca va fi pus totul la pamint – spune liderul sindicatului. Sint componente de instalatii care pot functiona in continuare. Linga ele vor aparea utilaje noi. Firme specializate au facut proiecte pentru aceasta, iar rezultatul modernizarii va insemna, practic, instalatii innoite, dirijate de pe calculator”. Programul – aflam – este greu de realizat, pentru, simultan, se lucreaza la oprirea instalatiilor, golirealor si pregatirea pentru interventii si lucrari cu foc, vinzarea produselor si golirea rezervoarelor, demontarea utilajelor pentru inspectii si verificari, realizarea proiectelor de demolare si desasamblare a unor instalatii, realizarea proiectelor de modernizare totala si partiala a instalatiilor. Dar si la contractarea, executarea si livrarea utilajelor catre Rafo, conform noilor proiecte si tehnologii, montarea, conform proiectelor, a utilajelor si echipamentelor. La 1 septembrie erau finalizate, total sau partial, proiectele la Cocsare, Desulfurare gaze, Cracare catalitica, Reformare catalitica, Hidrofinari motorina, Fabrica de hidrogen. In urmatoarele zile urmeaza inceperea turnarii fundatiilor la o serie de obiective, montarea de utilaje sosite in curtea societatii si alte lucrari. Se va lucra, intensiv, inclusiv in perioada de iarna. Pentru lucrarile de constructie montaj vor lucra peste 3.000 de salariati (din Rafo si de la terti).
Gogu a zis
Am auzit ca la Jafo se fac bani frumosi din fiare vechi. Salariatii culeg capsuni langa Castellon iar managerii sunt cu bilete de odihna ”la oferta”, undeva in insulele Cayman. Alo! Nu aveti nevoie de un manager tinar ca mine?
anna a zis
Dl. Done,
Cred ca dl. Lider de Sindicat va dezinformeaza, in loc sa va informeze. Poate Fabrica de Azot, nu cea de H2, acolo mai este destul de lucru pana la probe tehnologice.