• aici se găsesc tot felul de componente pentru antichitățile auto
Tîrgul duminical de mașini este perceput de mulți doar ca un loc unde se vînd sau se cumpără autovehicule. În parte, percepția este reală. Alții însă vizitează tîrgul din cu totul alte motive. Ei au deja mașini și vin aici pentru că li s-a stricat cîte ceva și caută piese de schimb. Autovehiculele pe care le au sînt din alte timpuri, iar ce au nevoie nu se mai fabrică sau nu ajunge în țară. Practic, pentru unii deținători de motorizate tîrgul este unica sursă de piese de schimb.
Băcăuanii au încă destule „antichități” motorizate
Văzut de pe digul canalului de fugă, tîrgul duminical pare a fi doar o expoziție de mașini, mai vechi sau mai noi. Cînd cobori însă într-o anumită zonă, te întîmpină o adevărată expoziție de ferotenii de toate mărimile și formele. Întrebările par necunoscătorilor încifrate: „Găsesc ambreiaj de Ford Escort?”, „Aveți un far de Opel?”, „O planetară de Mazda?” „Avem șanse la un alternator de Jeep?” etc. amplificată uneori și de alte explicații care-l vîră în ceață și mai mult pe eventualul ascultător. Tîrgul de piese auto din Șerbănești este o lume aparte. După 1989, Bacăul, ca de altfel toată țara, a fost invadat de autovehicule străine de toate modelele, mărimile și capacitățile cilindrice. Inițial, la modă au fost autoturismele second-hand, mai ieftine și, deci, mai accesibile. În plus, mulți din cei care plecau peste hotare mai mult sau mai puțin legal aduceau de acolo un hîrb motorizat. În timp, lucrurile s-au mai schimbat. Autovehiculele noi cumpărate cu banii jos, în rate sau în leasing au devenit o prezență obișnuită pe străzi. Dar distribuirea lor prin dealeri locali a adus și serviciile aferente. Proprietarii lor pot apela acum la service-uri autorizate. Dar cum nu toți își permit noutăți, băcăuanii sînt încă proprietari ai unor antichități pe patru roți, cum ar fi Renault 12, Renault 16, Opel Rekord, Mercedes-uri din anii ’80, Toyota Celica etc. La astfel de mașini, nici vorbă să găsești piese de schimb prin magazinele specializate. Proprietarii lor nu renunță însă la mașină pentru un schimbător de viteză, pentru un far sau chiar pentru ceva mai serios, așa că apelează la dealerii din tîrg.
Dezmembrările auto, o afacere ca oricare alta
Cei care vin în tîrg cu piese de tot felul se ocupă, în general, cu dezmembrările de mașini, de regulă de import, dar nici autohtonele nu lipsesc. Aparent, să desfaci în bucăți autoturisme, camioane sau microbuze pare o meserie ingrată, brută, dar în realitate lucrurile stau altfel. Cei care se ocupă cu așa ceva au tot felul de relații, cunosc o mulțime de lume și cîștigă bani frumoși. Ei sînt conștienți că sînt singura sursă de piese de schimb pentru unii sau una mai ieftină pentru alții, așa că trag foloase din asta. „Unii vin la noi ca la Dumnezeu, pentru că nu pot renunța la un Audi model mai vechi sau la o mașină Suzuki doar pentru că nu le merge cremaliera de la geam, ori pentru că le-a plesnit planetara”, spune Monica Gricea, care are o firmă specializată în Neamț, dar vine în tîrgul băcăuan de ani buni. Nu lipsesc însă nici localnici care se ocupă cu așa ceva. „Asta-i meseria, nu avem ce face. Sînt zile mai bune, mai proaste, cîteodată înghețăm, altă dată murim de cald, asta este. Facem și noi ce nu fac alții”, spune Puiu Gheorghiu, un fost șofer care s-a reprofilat. În general, cele mai solicitate sînt roțile, jantele, scaunele, bordul, planetarele, dar și celelalte piese își găsesc cumpărători. Există însă și cumpărători pentru mașini modele mai noi, pentru care magazinele sînt bune doar să-i jupoaie. De aceea, preferă să caute în tîrg ce le trebuie. „Caut un scaun pentru un Audi și i-am ocolit pe cei din oraș. Nu de alta, dar cu prețul lor îmi iau o Dacie veche”, spune hîtru un client. Interesant este că cei care caută cine știe ce ferotenie în acest loc sînt conștienți că ar putea lua țeapă. Și asta nu din cauza furnizorilor. Cei care comercializează piese de schimb în tîrgul băcăuan sînt aceeași, nu se schimbă de pe o zi pe alta. Sînt cunoscuți de clienți ca niște cai breji, li se fac comenzi de anumite componente și așa mai departe. Dar componentele sînt folosite, așa că nu se știe dacă, odată montate pe mașină, nu-l lasă pe proprietar în primii kilometri de parcurs. Mulți nu au însă altă soluție, dacă vor să aibă mașină. (Gabriela PASCU)
Lasă un răspuns