Anul acesta, 40.000 de români au posibilitatea sa-si înlocuiasca masina veche cu una noua pentru a se putea încadra în valorile-limita de emisii admise de UE. Pentru program au fost alocate fonduri de 120.000.000 lei. Noutatea acestui an sta în faptul ca prima de 3.000 de lei va fi virata din bugetul Administratiei Fondului pentru Mediu direct operatorului economic de la care cetateanul va achizitiona noul autoturism. Programul a fost extins si la tractoare urmind ca, pe acelasi principiu, sa fie acordati 17.000 de lei proprietarului unui tractor mai vechi de 12 ani.
Cum pot scapa românii de rablele de sub prelata? Posesorul trebuie sa se înscrie la un producator validat, de la care primeste o nota de acceptare, cu valabilitate de 30 de zile calendaristice. Pasul urmator: cetateanul trebuie sa predea autoturismul spre casare la un agent specializat si sa obtina un alt certificat, de data aceasta de distrugere. Apoi, posesorul masinii trebuie sa o radieze si sa prezinte citeva acte organelor specializate. Suma pe care o obtine în urma predarii autoturismului vechi – 3000 de lei – va fi scazuta din pretul noii masini achizitionate. Iata lunga lista a actelor necesare pentru demersul Rabla:
a) actul de identitate al persoanei beneficiare, în copie;
b) certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, copie legalizata;
c) certificatul de distrugere a autoturismului uzat, copie legalizata;
d) certificatul de radiere a autoturismului uzat, în original;
e) certificatul de mostenitor, în copie legalizata, pentru cazul în care persoana fizica beneficiara este mostenitoarea proprietarului (inclusiv, daca este cazul, certificatele de casatorie sau documentele de schimbare a numelui, în copii legalizate). Cind certificatul de mostenitor arata ca exista mai multi mostenitori, este necesara si o declaratie notariala a celorlalti mostenitori prin care accepta ca persoana beneficiara, în calitate de mostenitor, sa poata beneficia de program, în original;
f) nota de acceptare eliberata de producatorul validat, în original.
Etapa I
Persoana fizica trebuie sa aleaga un singur producator din lista de producatori acceptati de AFM si se prezinta la dealer pentru a solicita o nota de acceptare. Obtinerea ei reprezinta înscrierea în program. Ea contine o declaratie pe proprie raspundere a persoanei fizice ca nu s-a înscris pe listele altui producator validat. Acte necesare aici: certificatul de înmatriculare al autoturismului uzat si actul de identitate. Nota de acceptare are o valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data emiterii sale si este eliberata în limita numarului de autoturisme aprobat pentru fiecare producator validat în parte.
Etapa a II-a
Persoana fizica se prezinta cu autoturismul uzat la un operator economic autorizat sa desfasoare activitati de colectare a vehiculelor scoase din uz (societate abilitata sa preia autoturismele uzate) conform listei publicate de AFM. Documente necesare:
a) actul de identitate a proprietarului / mostenitorului;
b) certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat;
c) nota de acceptare eliberata de producatorul validat, în original.
Operatorul economic autorizat va elibera persoanei fizice certificatul de distrugere a autoturismului uzat.
MARE ATENTIE!
Nu uitati sa recuperati placutele de înmatriculare, acestea sint necesare în etapa urmatoare. Nu uitati sa recuperati nota de acceptare în original.
Etapa a III-a
Persoana fizica trebuie sa obtina cite o copie legalizata dupa certificatul de înmatriculare si dupa certificatul de distrugere a autoturismului uzat, întrucit în etapa urmatoare originalele ramin definitiv la serviciul de înmatriculari.
Etapa a IV-a
Persoana fizica se prezinta la serviciul de înmatriculari pe raza caruia este înscris în circulatie autoturismul uzat, în vederea radierii. Documente necesare:
a) cerere de radiere tipizata (de la un birou de copiat acte);
b) cartea de identitate a vehiculului, daca exista;
c) fisa de înmatriculare cu viza circumscriptiei financiare;
d) certificatul de distrugere a autoturismului uzat, în original (certificatul obtinut de la operatorul economic care a preluat autoturismul uzat);
e) trei exemplare completate ale certificatului de radiere;
f) actul de identitate în original si copie;
g) certificatul de înmatriculare în original;
h) placile cu numere de înmatriculare.
Etapa a V-a
Persoana fizica se prezinta la producatorul validat din etapa I cu urmatoarele documente:
a) actul de identitate al persoanei beneficiare, în copie;
b) certificatul de înmatriculare al autoturismului uzat, copie legalizata;
c) certificatul de distrugere al autoturismului uzat, copie legalizata;
d) certificatul de radiere al autoturismului uzat, în original;
e) certificatul de mostenitor, în conditiile descrise mai sus;
f) nota de acceptare eliberata în etapa I de producatorul validat, în original.
Abia acum, procedura se desfasoara ca o operatiune normala de vânzare-cumparare.
Autoturismul nou pe care îl doriti poate fi platit integral sau în rate, dar nu si în leasing. La program se poate participa o singura data si cu un singur autoturism (o persoana nu are dreptul sa achizitioneze mai mult de un autoturism în acest sistem, iar pentru autoturismul nou va preda un singur autoturism uzat). Plata impozitului auto este obligatorie pina la momentul radierii din circulatie (dovada platii impozitului este solicitata la Serviciul de Înmatriculari cu ocazia radierii din circulatie – viza financiar pe fisa de înmatriculare).
In judetul Bacau exista noua puncte autorizate de colectare a vehiculelor scoase din uz care activeaza atit in cadrul Programului „Rabla”, cit si in afara lui. „In cadrul programului, operatorii inregistrati elibereaza certificatele de distrugere a autoturismului uzat cu care doritorii trebuie sa se prezinte apoi la dealerii de vehicule noi, in vederea completarii dosarului. Acesta se trimite la Administratia Fondului pentru Mediu care va trimite direct operatorului autorizat prima de 3000 lei”, a declarat Mariana Micu, sef Serviciu Implementare Politici de Mediu din cadrul Agentiei pentru Protectia Mediului (APM) Bacau. Cele noua puncte de colectare a vehiculelor uzate autorizate sint: in Bacau – societatile Soma, Hidroconstructia SA, Remat SA, Remat Iasi SA cu puncte de lucru la Bacau si Moinesti, in Nicolae Bacescu – societatile Carsero SRL si Marva Service SRL, la Faraoani – societatea Ibeb Car si, in comuna Letea Veche, societatea Casa Auto SRL Potrivit reprezentantilor APM Bacau, anul trecut, prin Programul „Rabla” s-au colectat 301 masini uzate. (Madalina ROTARU)
Constantin a zis
Stimate, Domnule Director !
Ce se-ntampla cu alcatuire-a programelor ( TVR 1-2)?
Lipsesc : comediile, educatia tineretului, orientarea agricultorilor ETC.Cel mai important program ar fi pentru organizarea agricola pe anul in curs !
O sa importam alimente si produse agricole ? De unde bani ? Valuta va iesi din tara ?
Avem numai reclame comerciale si filme de 2 bani !!
Face-ti programe utile poporului pentru a reface economia Romaniei !! Aveti mare raspundere !! Sunteti PATRIOT ?
Poate va ajuta si D-nul Ministru Culturii /?sa nu mi-o luati in nume de rau !! Scuze daca v-am deranjat !!