• Inspectoratul Concurenței a descoperit în documentele pe baza cărora s-au împărțit traseele de transport public în Bacău cîteva prevederi anticoncurențiale
Monopolul deținut de societatea Transport Public pe traseele autobuzelor din Bacău a fost recunoscut, de cîteva zile, și în mod oficial. Mai exact, Inspectoratul Județean pentru Concurență (IJC) a întocmit un material în care scrie negru pe alb că documetele pe baza cărora s-a organizat licitația de acordare a traseelor de transport public în municipiul Bacău conțin o serie de prevederi anticoncurențiale. „Avalanșa de articole din presa locală ne-a determinat să începem propria anchetă. Rezultatele acesteia au fost cuprinse în materialul de față, pe care l-am înaintat, spre informare, la Consiliul Național al Concurenței. Noi am prezentat situația de fapt, dar deciziile le iau cei de la București, care, pînă acum, nu ne-au trimis nici un răspuns”, a explicat inspectorul de specialitate Gheorghe Pascaru.
Potrivit concluziilor specialiștilor băcăuani, unele prevederi ale Regulamentului de organizare și funcționare a serviciilor regulate de transport public local de călători, dar și ale caietului de sarcini al licitației amintite ridică semne de întrebare din punct de vedere al concurenței. „De exemplu, nu trebuie condiționată concesionarea transportului unui singur operator. Apoi, stabilirea duratei contractului de concesionare la cel puțin cinci ani exclude din start posibilitatea intrării pe piață a altor firme. Seria prevederilor anticoncurențiale continuă cu articolul nr. 9 din caietul de sarcini, care dă drept de exclusivitate asupra traseelor, în timp ce articolul 6 din regulament restricționează concurența prin condiționarea capacității de transport. În plus, participarea la licitație a fost condiționată de existența autorizației de funcționare de profil, ori firmele particulare de profil spun că aceasta nu a fost emisă, deși taxele necesare au fost achitate”, a mai spus inspectorul Pascaru. În atare situație, concluziile raportului în cauză au fost cît se poate de clare: în domeniul transportului public există un monopol care poate duce la creșteri nejustificate de prețuri și scăderea calității serviciilor. (Eduard CUCU)
Lasă un răspuns