De la 1 decembrie, in baza unui ordin al ministrului Finantelor Publice, operatorii economici care comercializeaza produse energetice – in speta carburanti – nu mai pot functiona decit in baza unei noi autorizatii eliberata de Autoritatea Nationala a Vamilor. La Bacau, sint in lucru primele cinci cereri de autorizare, iar termenul pentru depunerea dosarelor este 15 noiembrie. „Este un proces destul de complicat, in sensul ca sint cerinte multe, iar statiile de distributie a carburantilor vor fi autorizate fiecare in parte. De aceea facem un apel catre agentii economici sa nu lase totul pe ultima suta de metri” – spune directorul coordonator al Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Bacau, Valentin Grosu. In judetul Bacau sint peste 125 de statii de distributie.
Este vorba atit de distributia en detail cit si en gross a carburantilor, iar in judetul Bacau se intilnesc ambele genuri. Cine nu are atestatul nu mai poate functiona, iar sanctiunea care poate fi aplicata in asemenea cazuri este de la 20.000 la 100.000 de lei amenda si confiscarea sumelor (sau carburantilor) rezultate din vinzarea produselor pina la autorizare. „Vom fi obiectivi in toate cazurile, vom cauta solutii profesionale si optime in fiecare caz in parte, pentru a conlucra cu agentul economic, dar nu vom trece cu vedere absolut nici una dintre prevederile ordinului ministerial. De asemenea, asteptam de la publicul consumator, de la clientii benzinariilor, sa sesizeze orice aparitie de produse neconforme la vinzare. Toate statiile de distributie trebuie sa aiba, obligatoriu, sisteme de monitorizare a calitatii produselor” – a precizat Valentin Grosu.
Inspectorii vamali spun ca odata depusa cererea de autorizare, Autoritatea Nationala a Vamilor este obligata sa emita certificatul de atestat in termen de 15 zile. „Vom respecta acest termen – a mai precizat directorul coordonator al Vamii -, dar ne asteptam si la un mare aflux de cereri, mai ales in ultima perioada a intervalului. Noi verificam toate componentele in parte si avem doua filtre de control, cel documentar si cel aplicat la fata locului”. Doua echipaje ale vamesilor vor lucra in acest sens.
„Avem tot mai multe indicii – a mai spus Valentin Grosu – ca sint tot mai multe solicitari pentru aparitia antreprozitelor fiscale de depozitare a produselor energetice. De unde pina acum nu aveam nici unul, acum avem trimise la Bucuresti doua dosare pentru autorizare si sint in pregatire altele doua pentru locatii existente, plus unul aflat in faza initiala”. Apetenta pentru asemenea gen de afacere este explicabila prin conditiile de derulare: marfa se aduce in regim suspensiv in antrepozit, nu se platesc accize, iar din depozit se plateste acciza numai in momentul in care se livreaza marfa. Financiar, este mai convenabil. „Pe acest fond – a incheiat Valentin Grosu -, sintem obligati sa manifestam mult mai multa atentie si sa fim mult mai prezenti in strada, controlind transportul acestor produse”. Transportul se poate face numai insotit de RODAI, documentul administrativ de insotire, care insa va fi curind modificat de Sistemul de control al miscarii produselor accizabile in regim intracomunitar (euroopean) – EMCS, despre care vom scrie in editiile urmatoare ale ziarului.
Lasă un răspuns