• unul din puținii meșteri vitralieri din țară trăiește la Bacău • Ioan Mocanu își aduce materia primă direct din Statele Unite • el își realizează modelele fără ajutorul computerului • un metru pătrat de geam cu vitraliu poate ajunge și la 500 de euro • firmele și cei care își ridică vile se înghesuie să își cumpere vitralii
Un bărbat din Bacău, patronul unei firme distribuitoare de centrale termice de apartament, a început, de vreo doi ani încoace, încă o afacere, cu vitralii. Ioan Mocanu este, din cîte se pare, unul dintre puținii români creatori de vitralii după rețeta originală. E sigur însă că este singurul din zonă. „Este vorba de sticlă colorată în masă, tăiată apoi și asamblată în cordon de plumb, după modele de inspirație proprie. Procedura respectivă am învățat-o încă din anii ’80, pe cînd urmam cursurile facultății de arhitectură și construcții” ne-a declarat meșterul.
Dar cum a ajuns Ioan Mocanu să facă bani buni din vitralii? „M-am priceput de mic la desen, îmi amintesc că-n liceu cîștigam bani din portretele pe care le realizam pentru doritori pe litoral. Am și pictat, totuși visul meu a fost să stau la planșetă”, ne-a povestit omul. În urmă cu cîțiva ani, băcăuanului i-a venit originala idee de a crea vitralii și a luat legătura cu ceilalți meșteri din țară. „Ne întîlnim cu toții cam la șase luni ca să discutăm diverse aspecte din domeniu. Cît despre materiale, le importăm direct din SUA, de la firma Spectrum, care trimite acea sticlă specială în valoare de 100 pînă la 200 de dolari o coală”, a explicat el.
Cît despre munca propriu-zisă, aceasta e grea, însă meșterul susține că totul e plăcere, așa că nu prea contează efortul. „Procesul e destul de complicat, dar mi-am dorit întotdeauna să mă ocup de așa ceva. Design-ul îl fac singur, la mînă în primă instanță. Dacă aș apela în faza asta la computer, probabil că nu mi-aș mai putea folosi talentul. Abia apoi introduc datele în programul Corel pentru a elabora modelul final. Cînd este vorba de fereastra unei biserici, colaborez adesea cu un iconograf”, a explicat Ioan Mocanu. Piața pe care și-a dezvoltat-o el nu se limitează însă la instituții de cult. Potrivit spuselor sale, vitraliul fiind aproape o modă în materie de amenajări la ora actuală, se arată interesate de asemenea sticlă și alte instituții, restaurante, baruri sau chiar persoane fizice care-și construiesc vile. „Mi se cer în general ferestre de diverse forme, uși sau scări interioare. Prețul unui metru pătrat de vitraliu costă între 300 și 500 de euro”, a afirmat Moraru. (Alin LEANCĂ)
Lasă un răspuns