• pe strada Oituz nr. 1 există mai multe garaje, care au aparținut toți locatarii care au ocupat garajele foștilor ștabi sînt obligați să le evacueze
Subsolul blocului de pe strada Oituz nr. 1 este, de aproape cinci ani, subiectul unei dispute care a sfîrșit în sălile tribunalelor. Imobilul a fost ridicat în anii ’80 și, în planul inițial, nu avea prevăzut la subsol garaje. Numai că ștabii comuniști au făcut un artificiu: subsolul a fost preluat de Cooperație, chipurile pentru construcția unui service auto. În realitate, cu banii instituției, s-au amenajat garaje pentru șefii PCR. Speriați de mînia oamenilor, în 1989, nomenclaturiștii au părăsit locurile oferite cu atîta generozitate de Cooperație. Garajele au fost ocupate de proprietarii apartamentelor din bloc. De aici, a început scandalul între cei care se consideră proprietarii spațiilor, urmașii Cooperației, și locatari. Disputa a fost tranșată la Curtea de Apel Bacău, unde decizia, calificată de unii drept nedreaptă, a înclinat balanța spre Cooperație. Transformînd, după 12 ani de la Revoluție, un abuz comunist în normalitate.
Ocupanții celor 16 garaje situate pe strada Oituz nr. 1, garaje care au aparținut foștilor ștabi comuniști din Bacău, vor fi evacuați cît de curînd din aceste spații. O instanță a Curții de Apel Bacău a decis săptămîna trecută că dreptul de folosință asupra celor 16 garaje situate pe strada Oituz nr. 1 din municipiul Bacău revine Cooperativei „Tehnica”, sub a cărei tutelă se aflau garajele înainte de 1989. Procesele dintre proprietari și „Tehnica” durează de mai bine de cinci ani, timp în care diferitele instanțe de judecată au dat cîștig de cauză, cînd uneia, cînd alteia dintre părți. Cum era și firesc, ultima hotărîre a Curții de Apel îi nemulțumește pe ocupanții garajelor, care se văd în situația de a le elibera, după ce le-au folosit mai bine de zece ani. „Credem că s-au făcut presiuni pentru ca instanța să ia această hotărîre. Cu atît mai mult cu cît reprezentanții «Tehnica» nu s-au prezentat la cele două termene de la Curtea de Apel, și hotărîrea s-a luat chiar în ultimele minute, cînd nu mai era nimeni în sală”, ne-a declarat Simion Ungurașu, președintele Asociației de Proprietari „Oituz 1”. De partea cealaltă, Adriana Chiribău, președintele Cooperativei „Tehnica”, este de altă părere. „Este o hotărîre pe care o așteptăm de cinci ani. Decizia se putea lua mai demult, însă mereu am fost dați în judecată, sub diverse pretexte, de ocupanții garajelor. Oricum, noi mai așteptăm cîteva zile, după care vom angaja un executor judecătoresc ca să-i someze pe locatari să elibereze spațiile”..
Garaje „sub acoperire” pentru PCR
Toată povestea a început în anul 1989, cînd foștii ștabi comuniști de la Bacău, Ioan Bogdan Băluță, Vasile Săndulache, Natalia Jipa, Gheorghe Lăzăroiu, și alții, au pus mîna pe subsolul imobilului situat strada Oituz nr 1, din municipiul Bacău, imediat ce acesta a fost finalizat. Cu complicitatea președintelui de atunci al Uniunii Județene a Cooperativelor Meșteșugărești (UJCM), Constantin Pătrășcanu, șefii partidului și-au aranjat aici garaje pentru mașini, cu alei de intrare și toate facilitățile necesare, facilități făcute pe banii cooperației. După Revoluție, majoritatea ștabilor au renunțat la garaje. Cei care le-au luat locul au fost o parte dintre locatarii din bloc, care, în calitate de chiriași, iar mai tîrziu de proprietari ai apartamentelor, se considerau îndreptățiți să dispună de subsolul clădirii. Cum însă numele celor care au preluat garajele erau fără rezonanță, urmașilor UJCM, respectiv Cooperativa „Tehnica,” le-a revenit glasul, punînd piciorul în prag, în calitate de proprietar al construcțiilor de la subsol.
Scandalul dintre locatari și Cooperație a fost aplanat cîțiva ani, părțile aflate în litigiu stabilind în această perioadă o relație de proprietar – chiriași. Contractele însă au expirat după cinci ani, iar vechii chiriași au contestat calitatea de proprietar a SC Tehnica. Motivul: construirea garajelor s-a făcut ilegal, aceaste fiind concepute special pentru fosta nomenclatură PCR din Bacău. Proiectul blocului Oituz a fost realizat pe la mijlocul anilor ’80 și conține un număr de 16 garaje la subsol. Conform normelor de partid, acestea nu puteau fi aprobate legal pentru a fi construite. Din acest motiv, IJGCL Bacău, la acea vreme administratorul majorității apartamentelor din Bacău, a atenționat proiectantul, printr-o adrsesă din iunie 1986, că „garajele au fost introduse în documentație la inițiativa dumneavoastră, fără să solicităm prin comandă acest lucru. Față de acestea vă rugăm a pune de acord proiectul, astfel încît blocul să nu aibă garaje la subsol. Avizarea, aprobarea și plata cheltuielilor de proiectare pentru acest bloc vor decurge de la data predării proiectului de execuție fără garaje”. Institutul de Proiectări Județean nu s-a sinchisit de amenințarea beneficiarului, știind că, în pofida legilor, conducerea partidului agrea proiectul blocului cu garaje.
Pentru a da o umbră de legalitate manevrei, trebuia găsită o unitate socialistă care să solicite subsolul și să finanțeze construcția garajelor sub acoperirea de spații de prestări servicii. Ștabii partidului l-au însărcinat pe Constantin Pătrășcanu, președintele UJCM Bacău, și pe Teodor Ispas, șeful Cooperativei „Tehnica”, să se ocupe de această afacere. „Finanțarea garajelor ne-a fost impusă de la Consiliul Popular Județean Bacău PCR, iar în contracte era specificat faptul că garajele sînt spații de prestări servicii, adică de mecanică auto, schimb de ulei etc”, spune Adriana Chiribău, cea care în acea vreme se ocupa cu investițiile cooperației. UJCM avea angajată finanțarea unor spații comerciale la parterul blocului și, în umbra acestora, după 1987, și-a asumat și lucrarea de la subsol. Cum construcția de garaje nu era legal posibilă, în documentele unității și aprobările date de partid, investiția a fost ascunsă sub denumirea de „spații prestări servicii auto”.
Odată finalizată construcția blocului, în 1989, cei mai importanți membri ai nomenclaturii băcăuanele și-au luat garajele în primire. Bogdan Băluță și-a tras două garaje, primarul Vasile Săndulache, unul, Gheorghe Lăzăroiu, secretarul PCR cu probleme speciale, unul, propagandistul partidului, Natalia Jipa, un garaj, plus șefii UJCM, Constantin Pătrășcanu și Teodor Ispas, cei care au plătit construcția tuturor garajelor din banii cooperației. Nici unul dintre liderii PCR nu locuiau în blocul de pe Oituz.
Cum garajele nu existau evidențiate ca atare la „Tehnica”, și deci închirierea nu era posibilă, s-a procedat la un artificiu. Capii partidului au încheiat contracte de prestări servicii cu „Tehnica”, chipurile ca anual să-și repare mașinile proprietate personală la service-ul unității, contra sumei plătite anticipat, care de fapt reprezenta chiria pentru garaje. Situația nu a durat prea mult, pentru că în 1990 foștii nomenclaturiști au părăsit în grabă garajele, care au fost ocupate de o parte dintre locatari și le-au întrebuințat ca boxe. Prin 1997, chiariașii au solicitat „Tehnica” să le închirieze garajele, deoarece între timp au devenit proprietarii apartamentelor de deasupra, și, implicit, și a spațiilor de la subsol.
„Inițial, aceste garaje figurau ca spații comune, ce reveneau, în cotă parte, fiecărei familii din bloc. După ce foștii activiști au plecat și au lăsat garajele părăsite, primii veniți au intrat în posesia lor și nu au mai vrut să plece. După ce îi vom evacua, vom convoca Adunarea Generală, singura în măsură să decidă care va fi soarta acestor garaje. Indiferent care vor fi cele două variante, închiriere sau scoatere la licitație, viitorii beneficiari vor fi, cu siguranță, doar membrii cooperativei noastre. Oricum, înainte de a-și elibera garajele, actualii locatari vor trebui să-și achite și datoriile, care se ridică la peste cinci milioane de lei de persoană, pentru fiecare an în care s-au folosit de garaj „, mai spune Adriana Chiribău. Actualii locatari știu că nu pot rezista unei eventuale licitații, deoarece garajele sînt pîndite de mulți afaceriști, care vor să le transforme în depozite de mărfuri. Ei mai spun că, atîta vreme cît aceste spații sînt din construcție, ale blocului, și ei sînt proprietarii apartamentelor, este firesc ca să le aparțină de drept. Instanța nu a considerat la fel, și le-a redat, prin hotărîre, Cooperativei Tehnica. O decizie care îi pune pe jar pe locatari, cei care consideră că abuzul a căpătat, acum, un aer de legalitate. (Florin CRĂCIUN)
Lasă un răspuns