• firma va moderniza avioanele MiG 21 din dotarea armatei croate
Aerostar Bacău a cîștigat la sfîrșitul săptămînii trecute o licitație internațională pentru modernizarea a 12 aparate MiG 21 din dotarea forțelor armate croate. Contractul reprezintă atît o lovitură financiară, în valoare de opt milioane de dolari, cît și una de imagine, indicator știrbit în urma incidentelor din ultimul timp ce au adus în centrul atenției avioanele MiG 21 LanceR. Aerostar, care va efectua modernizările împreună cu partenerul israelian Elbyt, a cîștigat licitația în dauna unor firme din Rusia și Israel. Firma băcăuană va moderniza în primă fază 12 avioane MiG 21 croate, cu posibilitate de extensie pentru încă 12 aparate. Pe lîngă aspectul financiar, deloc de neglijat, analiștii apreciază că victoria din Croația reprezintă un prim pas pentru revigorarea industriei de armament a României. Ion Bujor, liderul sindicatului AVIAS de la Aerostar, ne-a declarat că noul contract cîștigat de societate înseamnă, categoric, venituri asigurate pentru firmă, salariați, comunitatea locală și pentru bugetul de stat. „În calitate de reprezentant al salariaților, mă interesează să aibă locuri de muncă și treabă, multă treabă. Orice contract extern nu înseamnă decît bine pentru salariați și pentru asta felicit managementul societății”, a mai spus Bujor.
Aerostar Bacău s-a ocupat în ultimii ani de modernizarea a 110
avioane de vînătoare MiG 21, aflate în dotarea armatei române.
Contractul a fost semnat în 1993 și a presupus îmbunătățirea părții
de avionică a aparatului. Au fost modernizate bordul, dotarea cu
armament și ergonomia avionului. Singurele elemente rămase
neschimbate sînt celula și motorul. Programul a necesitat
aproape 400 de milioane de dolari. În 1993, în întreaga lume, s-au semnat două mari contracte de modernizare: cel din Bacău, cu firma Aerostar, și unul în India, pentru 125 de aparate MiG 21 bis. Pînă în prezent, acolo nu s-a modernizat nici un avion, anul trecut fiind realizat un prototip care s-a prăbușit în timpul probelor. Cu puțin timp în urmă, Grigore Filip, directorul general al Aerostar, își manifesta pesimismul în legătură cu programele de modernizare ale celorlalte aproape 1.000 MiG-uri care mai zboară în lume. „Este greu de crezut că se vor putea moderniza și acestea, deoarece nu mai sînt cerințe. În general, acestea aparțin țărilor sărace, care nu-și permit să aloce sume mari pentru modernizarea aeronavelor militare, în condițiile în care unele dintre aceste țări nu au bani nici pentru cheltuielile militare curente”, declara Filip. De menționat că, în ziua căderii ultimului MiG 21 LanceR, în uzina de la Bacău se afla chiar delegația croată, venită pentru ultime detalii referitoare la contractul recent semnat. (Florin POPESCU, Mirela ROMANEȚ)
Lasă un răspuns