Compania Agricola Bacau a plasat pe piata interna si externa, din 1996 pina in decembrie 2007, aproape 270.000 de tone de carne de pasare in viu, cu o medie anuala de peste 22.000 de tone, fata de circa 18.000 de tone cit a fost capacitatea initial proiectata a Abatorului de pasari, si cu un virf de productie, in anii 2005 – 2006, de aproape 28.000 de tone pe an, cu mai bine de jumatate peste capacitatea proiectata.
Bilantul a fost prilejuit de lansarea, in aceasta saptamina, a noului Abator de pasari al companiei, modernizat la standardele cerute acum de piata si de regulile Uniunii Europene. „Exploatarea intensiva a vechiului abator – a spus presedintele Agricola, Gheorghe Antochi – a dus la uzura, la imposibilitatea realizarii integrale a ambitiilor noastre de calitate, de siguranta, cu care ne-am obisnuit consumatorii si, din acest motiv, am oprit activitatea abatorului, la sfirsitul lunii decembrie 2007”.
Doua etape de modernizare
Abatorul a fost infiintat ca unitate specializata in urma cu mai bine de 30 de ani (1976), printre primele din Romania. El a fost modernizat prima oara abia in 1996, cind impreuna cu compania Stork, din Olanda, s-a proiectat un abator nou, cu o capacitate de 6.000 de pui pe ora (fata de 8.000 in unitatea de astazi), cu un tunel de congelare de mare capacitate, care a permis prelucrarea pentru piata interna si externa. Tatiana Maftei, director in Agricola si membru al Consiliului de Administratie, coordonatorul direct al investitiei in noul abator, spune ca prima unitate avea o capacitate de 20.000 de pui pe zi. „A doua etapa de modernizare a lui – a precizat Tatiana Maftei – a inceput in ianuarie 2008 si s-a incheiat acum. Investitia s-a realizat pe o suprafata de 3,8 hectare, din care 10.000 mp construita, pentru o capacitate de productie din care 90% este pentru carne refrigerata si pina la 80% carne valorificata sub forma transata. Fluxul tehnologic are implementat sistemul de trasabilitate si de gestiune online a costurilor de productie”.
Abatorul, in cifrele constructorilor
Noua investitie are si o statistica interesanta. Astfel, cele cinci tunele noi de refrigerare au o lungime de aproape trei kilometri. Numarul rampelor de expeditie a fost extins de la trei la sase. Investitia a fost dublata si de modernizarea instalatiilor care asigura protectia mediului, in care peste un milion de euro inseamna statia de epurare a apelor rezultate din procesul de abatorizare, care pot astfel reintra in circuitul natural. Colectarea deseurilor se face cu vacuum, pe fiecare categorie in parte. Investitia totala in noul abator a fost de 10 milioane de euro, din care prin programul Sapard s-au asigurat patru milioane, iar proiectul a fost facut cu firma Visual Inginering Bucuresti, alaturi de care olandezul Anton Hoekstra a oferit consultanta tehnologica pentru partea de logistica. Firma Stork, din Olanda, a adus linia tehnologica pentru sacrificare, Nawi a fost furnizorul logistic de marfa, firma Mark si Alex echipamentele de frig si conditionare, iar statia de epurare a fost realizata cu ajutorul firmei Aqua, tot din Olanda. Au fost puse placaje de faianta si de gresie, de cite 5.000 mp, alte placaje de faianta de 6.000 mp, panouri de compartimentare de 5.000 mp, timplarie PVC de 600 mp, platforme carosabile de 3.200 mp, un bazin de epurare bilogica de 7.000 mc si cable de aproape 45 km. Constructorii au fost exclusiv din Bacau – Conbac, Profinstal, Milibuz, Amici, Elrom, Energo-Bit, Agriconstruct si Megaprex.
Lasă un răspuns