Așteptată cu viu interes în peisajul învățămîntului băcăuan, revista „Inițial”, publicație de informare și opinie pentru învățămîntul pre/primar, își face o nouă apariție (cu 4 numere – 1,2,3,4) în condiții grafice deosebite, avînd un sumar complex, interesant și atractiv pentru educatoare și învățători.
Paginile revistei și-au adunat condeie meșteșugite nu doar dintre educatoare, învățători și institutori, ci și din rîndurile profesorilor de la liceu și universitate, semn convingător că tematica largă și bogată reieșită din materialele publicației trezește un enorm și real interes în cercurile largi de cititori, slujitori ai catedrei, elevi și părinți.
Apărută sub egida Editurii „Egal”- Bacău, publicația amintită beneficiază de conducerea și coordonarea competentă a unui colectiv de redacție inimos, profesionist și dinamic îndrumat de reputatul filolog băcăuan, lector universitar dr. Ioan Dănilă. Ca redactor-șef al revistei „Inițial”, acesta este un model de dascăl, autor și coautor de manuale pentru grădiniță și ciclul primar, creator de îndrumătoare metodice și nu în ultimul rînd un publicist neobosit, un condeier constant și iscusit în presa locală în scopul căutării, păstrării tradițiilor istorice și culturale băcăuane.
Experiența științifică și metodico-didactică prezentată în cuprinsul revistei cuprinde o arie geografică vastă, de la corespondenți și colaboratori din școlile și grădinițele județului Bacău, cît și din județele din Moldova. Articolele publicate înfățișează cititorului experiența pe care o perfecționează continuu la catedră, date și informații despre activitățile de perfecționare, proiecte didactice, programe școlare, predarea disciplinelor opționale, probe de evaluare (pe arii curriculare), conținutul unor manuale școlare, relația școală-grădință, școală-familie.
Cîteva rubrici care invită cititorul la lectură: Actualitatea, Proiecte, Didactica nava; Ex cathedra, Lumea noastră, Aplicații, Lada de zestre, Destine de dascăli, Vitrină editorială, Puncte de vedere.
Cîteva titluri sperăm să incite dascălii de la ciclul pre/primar pentru ridicarea calității și competenței didactice, oferit de sumarul revistei.
În editorialul „Inerție și mobilitate în abordarea actului didactic”, semnat de prof.Ioan Surdu, inspector școlar, se subliniază că „…după 1990, în cadrul reformei, odată cu restructurarea învățămîntului au avut loc schimbări profunde, redimensionări ale conținutului învățării, redefiniri ale obiectivelor pedagogice și chiar reformulări ale idealului educațional. Aceste transformări au dus și la o schimbare de mentalitate pentru a introduce noi orientări în procesul de predare – învățare – evaluare. Reintroducerea manualelor alternative a creat cadrul favorabil producerii unor schimbări de atitudine față de predarea fiecărei discipline în învățămîntul primar”. Așadar „…reforma la nivel de mentalitate – conchide autorul – nu poate avea succes decît în prezența unor manuale și auxiliare didactice reformate avînd ca finalitate perfecționarea actului didactic”.
Probleme ale proiectării didactice, evaluarea în grădiniță și caietul profesional al educatoarei sînt concretizate în articolul „Grădinița – orizont al reformei curriculare” semnat de conf.univ.dr. Venera Mihaela Cojocariu de la Universitatea Bacău. Despre relația școală – grădiniță, Iulia Drăghici, inspector școlar la IȘJ Teleorman prezintă materialul „Învățămînt primar – învățămînt pre/primar – efort comun de instruire”, în care se face o pledoarie pentru „Grija față de educarea limbajului în grădiniță, ca o preocupare pentru părinți și educatoare, folosind în acest sens o diversitate de jocuri foarte îndrăgite de copii”.
Un aspect deschis care conduce la o bună pregătire științifică a elevilor este acela „de competență și performanță al învățămîntului și educatoarei, factori determinanți în derularea procesului didactic, cerințe și competențe ce sînt enunțate și tratate cu claritate de către prof.Constantin Olaru de la Școala „G.M. Cancicov” Bacău. Educatoarea Georgeta Cobuz, de la Grădinița „Ion Creangă” din Moinești, în articolul „Educația ecologică, obiectiv realizabil în învățămîntul preșcolar” dezvăluie conținuturi, tematici și strategii didactice diverse referitoare la protecția mediului natural, a ocrotirii vieții, în cele mai variate forme. În acest context se subliniază: „…nouă, educatoarelor, ne revine obligația de a-i învăța pe copii să iubească și să înțeleagă natura, să-i pătrundă tainele și să o protejeze”.
Din sumarul revistei mai semnalăm: proiecte educaționale, programe școlare pentru clasa I, activități extracurriculare, elemente de creativitate în rezolvarea de exerciții și probleme. Colaboratori ai revistei publică diferite încercări literare (în special poezie) ale elevilor arătînd interes și stimulînd preocupările în acest domeniu. Toate aceste creații literare (preponderent lirice), abordînd teme despre copilărie, familie, anotimpuri, școală, dascăl conturează o imagine sugestivă a unui mediu spiritual agreabil și clocotitor.
În suplimentul revistei, intitulat „Echivalențe”, atrag atenția articolele: „Inovație și actualitate în concepția pedagogică a lui Grigore Tăbăcaru” scris de Geanina Spiriduș, de la Școala „Mihail Andrei” din Buhuși, precum și „Modelul paideic al Mîntuitorului Iisus Hristos” de prof.Teodora Plăieșu, de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău, în acesta din urmă punîndu-se accent pe modalitățile de propagare în școală a valorilor creștine.
Acest sumar al revistei invită cititorii la meditație, la lectură, învățare și aplicare creatoare a acestor experiențe științifice, metodico-didactic și culturale în spiritul exigențelor reformei școlare din învățămîntul românesc. (prof. Eduard ȘTRAUB)
Lasă un răspuns